zaterdag 6 januari 2007

Keukenkolder

Onze zoektocht naar een nieuwe keuken wordt langzamerhand steeds langduriger maar ook steeds gekker. Al onze verbijsteringen op een rijtje.

1. Geen afspraak, geen advies
Les één voor beginnelingen: ga nóóit naar een keukenzaak zonder eerst een afspraak te hebben gemaakt voor een gesprek met een keukenadviseur. De eerste keer dat wij in keukenkoopland onaangekondigd advies wilden, konden we alleen een stapel keukenboekwerken meekrijgen. Verbijstering 1: gastvrijheid geldt blijkbaar niet bij keukenzaken.

2. Zonder deurtje geen keuken
Een afspraak is één ding, een gesprek over een nieuwe keuken is een andere zaak. Het eerste gesprek ging alleen maar over de vraag wat voor soort deurtje er in zou moeten. Toen wij te kennen gaven dat we ook graag wilden praten over een ontwerp, keek de adviseur ons niet begrijpend aan. Zonder eerst het ultieme deurtje te bepalen, viel er met hem niet verder te praten over de rest van de keuken.
Verbijstering 2: de verkoper verdiept zich niet in de wensen van de klant.

3. De 'echte' prijs
"Ik geef meteen de échte prijs erbij, want van al dat gegoochel achteraf houd ik niet", zei keukenverkoper twee. Toen we hem enkele bijeenkomsten later confronteerden met de prijzen die de concurrent voor een soortgelijke keuken rekende, bleek de prijs echter wel degelijk een paar duizend euro te kunnen zakken. "Daar had je niet om hoeven te vragen hoor, want die korting hadden we sowieso wel gegeven", luidde toen ineens het commentaar.
Verbijstering 3: de verkoper manipuleert zijn klanten.

4. Geheim ontwerp
Wil je met of zonder veegrand? Komen de knoppen van het fornuis bovenop of aan de voorzijde? Wil je een lijst bij de verlichting of niet? Nog 78 andere vragen verder hadden we eindelijk een ontwerp bij keukenverkoper nummer 3. Dat ontwerp en de bijbehorende offerte wilde ik graag mee naar huis nemen voor nadere bestudering. No way! was de felle reactie van de verkoper. Stel je voor dat deze gevoelige bedrijfsinformatie in handen gespeeld zou worden van de concurrent! Uiteindelijk kreeg ik een kopietje van het ontwerp en mocht ik de offerte handmatig overschrijven.
Verbijstering 4: de verkoper geeft de klant niet de rust om een weloverwogen beslissing te maken.

5. Het offerte-theater
Keukenverkoper drie gaf eerst de gewone prijs, haalde wat trucs uit op zijn rekenmachine en schreef toen de nettoprijs op. Maar op zijn formulier was nóg een leeg hokje voor een prijs. Daarvoor haalde de keukenbediende de baas erbij, die nogmaals op zijn calculator ging zitten prutsen. Et voila!: de speciale aanbiedingsprijs werd tevoorschijn getoverd. Mits we binnen enkele weken zouden toehappen, want daarna zouden de prijzen vast en zeker weer gaan stijgen...
Verbijstering 5: de verkoper gebruikt trucs om de klant onder druk te zetten snel een besluit te nemen.

6. Bei uns ist alles besser...
Vervolgens staken we ons licht op bij een keukenzaak in Duitsland. Daar ontdekten we dat de Duitsern beter hun marketingtechnieken onder de knie hebben. Zij laten de mond-op-mond-reclame hun werk doen: op de parkeerplaats ontwaarden wij talrijke andere auto's uit Nederland, de meesten zelfs uit de Randstad! Dezelfde mensen ontmoetten we later weer in een nabijgelegen restaurant, waar we op kosten van de keukenzaak onze lunch aangeboden kregen.
"Wij zitten standaard 25 procent onder de Nederlandse prijs", zei keukenverkoper vier zelfverzekerd. "Vroeger zelfs nog meer. Maar wat jullie eerdere keukenverkoper durfde te vragen, dat is toch echt veel te veel."
Hij stelde voor om een breder fornuis te kiezen en nog wat andere upgradings toe te passen.
Verbijstering 6: Met eenvoudige middelen kun je je concurrenten overtreffen en nog meer verkopen ook.

7. ... maar het kost wel een besteklade
Toch raadpleegden we na het bezoek aan Duitsland nog een Nederlandse keukenverkoper. "Van dat fornuis had die Duitse zaak zeker nog een hele voorraad liggen", schamperde deze keukenadviseur. "Hiermee gaat de besteklade helemaal niet meer open...."
Verbijstering 7: De verkopers maken elkaar zwart. En als klant weet je niet meer wie je nu kunt vertrouwen.

Geen opmerkingen: