woensdag 22 december 2010

Wat bloggen een creatieveling oplevert

Wat levert bloggen je op als creatieveling? Als je zo voortvarend bent als Dutch problogger Ernst-Jan Pfauth heel veel. Hij schreef zijn belevenissen op in het boek Sex, Blogs & Rock-‘n-roll, een avonturenboek van een jonge bloghond.

Ernst-Jan Pfauth heeft een missie: iedereen aan het bloggen krijgen. In het boek Sex, Blogs & Rock ’n Roll doet hij op aanstekelijke wijze verslag van zijn blogavonturen. Hij raakte eraan verslaafd tijdens een stage bij de Verenigde Staten in New York, maakte daarna allerlei nerdy feestjes onveilig en gaf zijn studie op om zich volledig aan het bloggen te wijden. Spannend genoeg allemaal.

De ‘sex’ in de titel maakt het boek daarentegen nauwelijks waar. Pfauth schrijft alleen over de figuurlijke seks: dingen die je echt voor de lol doet. In het geval van Pfauth is dat dus bloggen. Hij zou het liefst niets anders doen, maar kun je daar wel je brood mee verdienen?

Tegelijkertijd is zijn hoofdstuk over de drang tot deze figuurlijke seks leerzaam voor iedereen die met zijn passie zijn geld wil verdienen. Pfauth haalt de beroepsblogger en kunstenaar Hugh MacLead aan, die in dit verband over de creative bug spreekt: je wilt je onophoudelijk creatief ontplooien en begint het ene na het andere project. Ondertussen moet je klusjes doen die je haat, maar die noodzakelijk zijn voor je levensonderhoud.

De oplossing voor dit rotgevoel? Zie geldklussen als een noodzakelijk kwaad en doe wat je echt leuk vindt met met echte passie. Op een zeker moment draaien de verhoudingen zich om. Je passie groeit uiteindelijk uit tot iets groots en je kunt er zelfs van gaan leven, waardoor de betaalde klusjes nauwelijks meer nodig zijn. De cash & sextheory noemt Pfauth dat in navolging van zijn held MacLead.

Om dat te bereiken, moet je hard te werken, ambitieus zijn en zo nu en dan een dolle stunt uithalen. In zijn geval leidde dat tot het bezoeken van allerlei afterparty’s, ontmoetingen met eigenaardige bloggers en internationale trips. Hier zijn we bij het rock ’n rollgedeelte van het boek beland. Door op te vallen tussen collegabloggers die er niet zoveel werk van maken, kom je een heel eind, laat Pfauth zien. Als chef internet bij nrc.next heeft hij van bloggen inmiddels ook zijn beroep gemaakt, dus de cash & sextheory heeft zijn uitwerking gehad.

Wat heb jij als creatieveling hier aan? Het boek maakt in ieder geval duidelijk dat stug doorgaan en volhouden iets oplevert als je een duidelijk doel voor ogen hebt. Dat kan bloggen zijn, maar ook iets heel anders.

Daarnaast laat het boek zien dat bloggen grote voordelen heeft voor iedereen die op enige manier bekendheid wil verwerven of iets in de wereld wil zetten. Je krijgt een groep lezers die je slimmer maakt door kritiek en aanvullingen. Door kennis en ervaringen op te schrijven, creëer je een waardevol archief en structureer je je gedachten. Dat lukt je alleen als je je onderwerp echt interessant vindt, want je moet als blogger wel stug volhouden voordat je er wat voor terug krijgt.

Marketinggoeroe en dagelijkse blogger Seth Godin zei eerder dit jaar iets soortgelijks in Antwerpen. Hij vond dat iedereen een blog moet hebben of op een andere manier dagelijks moet schrijven. "The act of writing is what moves things forward", zei hij. Een geweldig inspirerende uitspraak: alleen al door te schrijven verhelder je je gedachten. Door je schrijfwerk ook nog eens te publiceren als blog, verspreid je je verhaal. Anderen kunnen aanhaken, zeker als dat in combinatie met twitter en andere sociale media geschiedt. Zo helpt een blog dingen vooruit in de wereld, of dat nu je creatieve activiteiten zijn, meningen, foto's of wat anders.

Bloggen is een manier tot persoonlijke ontwikkeling en een doeltreffende methode om te inspireren en geïnspireerd te worden. In Sex, Blogs & Rock 'n roll staan smakelijke voorbeelden om dat verder uit te bouwen. Als je daar naar op zoek bent, is Pfauths boek een lekker leesbare introductie. Of begin gewoon meteen met bloggen en lees zijn startgids.

Boek:
Sex, blogs & rock 'n roll, een persoonlijk verhaal over wat bloggen van je vraagt en wat het je brengt door Ernst-Jan Pfauth, uitgever: De Bezige Bij b.v., 2010

Verder lezen:

Leer lenig denken
Ideeën nodig om je creatieve denkvermogen op te rekken? In het boek Lenig denken, technieken voor creatieve denkkracht lees je een groot aantal ideeën en oefeningen, die je op je werk en in je privéleven van pas komen. Bestel het boek direct bij Managementboek.

Mis mijn volgende artikel niet
Sigrid van Iersel is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij helpt bij het verzinnen van meer en betere ideeën en laat in verhalen voelen waarom ze belangrijk zijn.
Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.

Share/Save/Bookmark

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Interessant en inspirerend artikel! Bedankt.

Graag gelezen. ;-)

Geri Meftah Art zei

Ik wil je even
FIJNE KERSTDAGEN
toewensen