maandag 13 december 2010

Jouw favoriete inspiratiemethode


Wat is een gemakkelijke manier om snel nieuwe ideeën op te doen? Weten wat jouw favoriete inspiratiemethode is!

Enkele jaren geleden vulde ik
iedere veertien dagen een krantenrubriek met persoonlijke observaties en commentaar op actuele politieke gebeurtenissen. Meestal had ik zoveel Kamerdebatten, bijeenkomsten en persconferenties bijgewoond, dat ik al die dagen geen gelegenheid had gehad om na te denken over het vullen van de rubriek. Op donderdagavond had ik geen enkel idee, terwijl vrijdagochtend om 12.00 uur de deadline was.

Toch wist ik elke vrijdagochtend mijn eindredacteur te verrassen met de tijdige aanlevering van mijn bijdrage.

Hoe dat kon? Tien minuten douchen! Terwijl het warme water over me heen stroomde, vulde mijn hoofd zich haast vanzelf met zinnen. Direct na het douchen schreef ik het hele verhaal direct op een stuk papier. Daarna hoefde ik deze eerste versie alleen maar over te typen en te polijsten.

Misschien ga jij ook onder de douche staan of heb jij een andere plek of manier, die voor jou goed werkt. Een bevriende vormgever staat 's morgens om zes uur op, omdat zijn kinderen vroeg naar school gebracht moeten worden. Na thuiskomst kruipt hij nog een half uur zijn bed in. Als hij opstaat, beginnen de ideeën te stromen en kan hij aan het werk.

De kunst is simpelweg om je van die plek of manier bewust te zijn. Dat gebeurde ook met de vrouw, die mij onlangs om een makkelijke manier vroeg om snel op nieuwe ideeën te komen. Ik somde wandelen en fietsen op, want ook beweging is een uitstekende manier om ideeën te laten stromen. Dat herkende de vragenstelster ogenblikkelijk: "Ja, tijdens het hardlopen heb ik al mijn hypotheekperikelen opgelost!"

Ikzelf weet nu dat een douchebeurt mij altijd een nieuw idee oplevert als ik even vastzit of nieuwe inspiratie nodig heb. Dus je snapt al waar het idee voor deze blogpost tot stand gekomen is.

Verder lezen:

Douche als inspiratiebron
De douche is voor meer mensen een geliefde plek om op ideeën te komen. Als het water naar beneden valt, beginnen kennelijk ook de gedachten te stromen. Mitch Ditkoff somde maar liefst twintig redenen op waarom je de beste ideeën onder de douche krijgt. Sandy Ackers vond diverse producten om aan shower writing te doen, als je je ideeën ogenblikkelijk kwijt wilt.


Leer zelf lenig te denken
Meer ideeën nodig om je creatieve denkvermogen op te rekken? In het boek Lenig denken, technieken voor creatieve denkkracht lees je een groot aantal ideeën en oefeningen, die je op je werk van pas komen.
Bestel het boek nu bij Managementboek.


1 opmerking:

Tessa Smits zei

Ik ga dan klussen, bijv. een deur schuren, verven, de ideeen stromen dan als vanzelf door mijn hoofd