maandag 14 mei 2012

Begin met het grotere verhaal

Begin met het waarom is de krachtige en tegelijkertijd ook enige boodschap van het gelijknamige boek van Simon Sinek. Een aanrader voor creativiteitszoekers en mensen die op zoek zijn naar hun eigen grotere verhaal.


Waarom schrijf ik dit blogartikel? Omdat dit boek van Simon Sinek goed aansluit bij mijn eigen drijfveren om creativiteit te verhelderen en mensen daarover te inspireren. Dus hiermee heb ik de belangrijkste aanbeveling van de auteur meteen in de praktijk gebracht: begin met het waarom  :)

Simon Sinek is auteur en marketingdeskundige die mensen over de hele wereld geraakt heeft met zijn TED-talk How great leaders inspire action. Aan de hand van de voorbeelden van Apple, Martin Luther King en de Wright Brothers presenteerde hij zijn model 'de gouden cirkel'' om te komen tot inspirerend leiderschap. In zijn boek werkt hij dit model verder uit.

Hoe motiveer je mensen?

Het draait allemaal om deze ene vraag: hoe motiveer je mensen? Welbekende manieren daarvoor zijn het geven van bonussen en kortingen, maar ook het uitoefenen van sociale druk, zoals het werken met aanbevelingen. Ze beïnvloeden onze besluitvorming, doordat ze onze irrationele verlangens voeden of inspelen op onze angsten.

Dit zijn uiteindelijk allemaal vormen van manipulatie, betoogt Sinek. Het help wel om mensen te laten doen wat jij wilt, maar het effect is van korte duur. Net als drugs heb je er steeds meer van nodig. Erger nog, op den duur werkt het niet meer.

Met een groter idee krijg je loyaliteit

Ondernemingen, politieke partijen of individuen die met het Waarom beginnen, creëren een ander effect. Zij boeken loyaliteit. We haken niet aan op grond van het 'Wat' (wat een apparaat allemaal kan bijvoorbeeld), maar over het achterliggende idee. Want dat grotere verhaal raakt ons en biedt vertrouwen.

Dat Waarom is iets groters dan geld verdienen of meer zieltjes winnen. Het Waarom van Apple is het doorbreken van de status quo en individuele vrijheid, terwijl het Waarom van Microsoft geformuleerd kan worden als een personal computer op ieders bureau. Het Waarom van Starbucks was het creëren van een comfortabele 'derde ruimte' tussen werk en thuis, waar het drinken van koffie een belevenis is.

Een duidelijk Waarom is voor een onderneming niet alleen dé manier om afnemers aan je te binden maar ook om de beste werknemers te vinden: mensen die zo enthousiast zijn dat ze voor je door het vuur gaan en zo nodig ongemakken voor lief nemen. "Echt succesvolle bedrijven nemen geen bekwame mensen aan om ze vervolgens te motiveren", schrijft Sinek. "Ze nemen gemotiveerde mensen aan om te inspireren."

Een omgeving waarin goede ideeën opbloeien

Inspireren is dus de belangrijkste taak van de leider of initiatiefnemer, ook als het gaat om innovatie en het aanjagen van creativiteit. Hij hoeft zeker niet  zelf alle goede ideeën te bedenken. Wel dient hij/zij een omgeving te creëren waarin goede ideeën tot stand kunnen komen: het bieden van een groter verhaal. Want het zijn de mensen aan de frontlinie die de beste papieren hebben om nieuwe vindingen te doen, zoals de mensen die de telefoons beantwoorden.

Zo gaf Steve Jobs de mensen bij Apple een hoger doel om voor te innoveren: vind sectoren waarin bedrijven keihard hun best doen om ouderwetse businessmodellen te beschermen en probeer die situatie te doorbreken. Ze waren er dus diep van doordrongen waarom ze het allemaal deden.

Sinek herhaalt deze boodschap tot in den treure, wat op een zeker moment te veel van het goede wordt. Ook denk ik dat niet voor ieder product dat je in de winkel koopt uitgebreid het waarom zou willen weten; het 'wat' is soms ook genoeg. En wat Sinek de Gouden Cirkel noemt, is wel een erg grote naam voor het oersimpele model rondom de woorden Waarom, Wat & Hoe. Maar de kern van deze visie blijft overeind: wie inspireert met een groter verhaal voor een belangrijke missie, kweekt échte loyaliteit en inzet.

Al met al biedt het boek inspiratievoer voor iedereen die een idee heeft of iets wil betekenen in deze wereld. Of dat nu een bedrijf is met een ideaal, een boek of een geldinzamelingsactie: het begint met het grotere verhaal daarachter.

Boek: Begin met het Waarom. De Gouden Cirkel van ondernemen door Simon Sinek. Uitgeverij Business Contact, 2012. Het boek is onder meer te koop bij Managementboek.nl

Verder lezen over de waarom-factor:

Mis het volgende artikel over ideeën niet

Sigrid van Iersel is zelfstandig journalist en schrijver van non-fictieboeken. Ze is mede-auteur van het boek Lenig Denken over creatieve denktechnieken en het boek Toverballen voor het brein over het gebruik van verhalen in informatieve teksten.
Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.


Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: