donderdag 10 mei 2012

Goede ideeën hoef je niet te bedenken

Ben jij niet uitzonderlijk creatief en toch op zoek naar nieuwe ideeën? Dan heb ik goed nieuws: je hoeft nieuwe ideeën niet te 'maken'. Je komt ook een heel eind verder door bestaande ideeën op te merken en op te rapen.

  • Zoek je goede ideeën voor een blogstuk of artikel?
  • Heb je ideeën nodig om jezelf onder de aandacht te brengen van nieuwe werkgevers of klanten?
  • Heb je nieuwe manieren nodig om je werk uit te voeren?

Veel mensen denken dat je hard moet nadenken om ideeën te ontwikkelen. Daarvoor moet je artistiek begaafd zijn of bijzondere ingevingen krijgen. En als je niet van je zelf enorm creatief bent, dan heb je pech gehad.

Gelukkig is dat een mythe. Veel ideeën hoeven namelijk helemaal niet ontwikkeld of opnieuw bedacht te worden, want ze zijn er al. In overvloed zelfs. Een andere branche heeft bijvoorbeeld een succesvolle aanpak uitgedokterd, die jij met wat kleine aanpassingen gemakkelijk over kunt nemen. Of je signaleert een trend, die je slim kunt combineren met jouw eigen product of dienst.

Wat je wel nodig hebt, zijn enkele goede gewoonten om ideeën te vinden. En dat vraagt vooral om bereidheid je open te stellen en andere werelden te verkennen.

1. Wees nieuwsgierig

Alles begint met een open geest. Nieuwe ervaringen verbreden je horizon en laten je gemakkelijker verbindingen leggen met bestaande ervaringen. Onderzoek daarom alles wat op je pad komt - en daarbuiten.

Betreed nieuwe terreinen om in aanraking te komen met andere gedachten, opvattingen, gewoonten en denkbeelden. Het maakt niet uit wat je precies onderneemt, als het maar iets is dat je normaal niet doet. Maak een praatje met de glazenwasser. Loop langs de rafelranden van de stad. Ontdek verborgen binnentuinen. En vraag je af wat er opmerkelijk of bijzonder aan is.

2. Zet je zintuigen aan het werk

Producenten van wasmiddelen dachten dat hun klanten geïnteresseerd waren in een product dat kleding nóg beter schoon wast en de kleuren mooi houdt. Onderzoekers ontdekten dat wasmiddelgebruikers het belangrijker vonden dat de net gewassen kleren lekker fris ruiken. Of omdat de geur herinneringen opriep aan hun jeugd...

Onze zintuiglijke waarnemingen zijn enorm belangrijk, omdat ze direct de meest primitieve delen van onze hersenen aanspreken. Het zijn dan ook uitstekende sensoren om je op andere gedachtesporen te brengen.

Ideeën vinden betekent dus goed kijken, ruiken, luisteren en voelen. Ga ook hierbij grensverleggend te werk. Zoek naar nieuwe geuren, beelden of geluiden, die je in contact brengen met nieuwe denkbeelden en andere werelden.

3. Onderzoek trends

Trends weerspiegelen de tijdgeest en geven een blik op de toekomst. Daarvoor kun je natuurlijk websites van trendwatchers op internet bestuderen, zoals Trendslator.

Maar je kunt ook heel goed zelf trends spotten. Bekijk bijvoorbeeld tv-programma’s, documentaires of speelfilms. Wat voor soort televisieprogramma’s zijn populair? Wat zegt dat over de richting die onze samenleving op gaat?

Wat zijn de trends in populaire muziek? Welke onderwerpen behandelen de best verkochte boeken? Welke producten of diensten zie je het meest in reclames? Welke woorden zijn populair? Zie je ergens een patroon?

Om trends te volgen hoef je geen zeldzame soort intuïtie te bezitten. Vraag je simpelweg af waaròm iets gebeurt. Observeer in plaats van te beoordelen. Bedenk wat je kunt verbinden met je eigen plan of project.

4. Leer van anderen

Juliette Binoche wacht niet af totdat regisseurs haar vragen voor een rol, maar ze benadert zelf interessante regisseurs met de vraag of ze een film met haar willen maken. Dat vertelde de Franse actrice deze week in een interview. Het zou jou als lezer zomaar op het idee kunnen brengen om zelf ook ergens op af te stappen, ook als dat hoogst ongebruikelijk is in een bepaalde branche.

Lees verhalen van anderen en praat in gezelschap over je ideeën. Andere mensen kunnen je helpen om andere mogelijkheden te zien waar jij niet aan denkt. We hebben allemaal onze blinde vlekken.

5. Vraag naar de (on-)bekende weg

Vincent van Gogh schilderde wat hij in zijn eigen omgeving zag en maakte daar de mooiste kunstwerken van. Dat is een gave, want we zien in onze directe omgeving gemakkelijk zaken over het hoofd die meer aandacht verdienen, juist omdat deze omgeving ons zeer vertrouwd is. “Het bijzondere van een idee zit niet in het nieuwe, het onbekende of het onverwachte ervan, meestal ben je er juist heel vertrouwd mee", zegt filosoof Jos Kessels. "Het zit in de helderheid en de precisie en de treffendheid ervan.”

Kijk bewust rond in je dagelijkse omgeving. Probeer te kijken met de ogen van een buitenstaander. Wat valt dan op? Of verplaats je in het hoofd van een kind. Wat zou die willen weten? Grote kans dat er toch meer ontdekkingen te doen zijn dan gedacht.

Originele ideeën komen voort uit vertrouwde dingen, die je verbindt met iets anders. Dus als je de volgende keer een patroon ziet of iets opmerkelijks, sta er even bij stil en vraag jezelf af hoe je dit kunt verbinden met iets dat je al goed kent.




Mis het volgende artikel over ideeën niet

Sigrid van Iersel is zelfstandig journalist en schrijver van non-fictieboeken. Ze is mede-auteur van het boek Lenig Denken over creatieve denktechnieken en het boek Toverballen voor het brein over het gebruik van verhalen in informatieve teksten.
Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.

Leer lenig denken

Ideeën nodig om je creatieve denkvermogen op te rekken? In het boek Lenig denken, technieken voor creatieve denkkracht lees je een groot aantal ideeën en oefeningen, die je op je werk en in je privéleven van pas komen. Bestel het boek Lenig Denken direct bij Managementboek.

Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: