dinsdag 22 mei 2012

Tien manieren om ideeënbedenkers te prikkelen

Bundle of Euro Notes


Mensen in je organisatie die belangrijke ideeën leveren, verdienen een beloning. Maar juist op dat punt kun je ongelooflijk de mist in gaan.

Geef mensen geld en ze zullen het gewenste gedrag blijven vertonen. Dankzij deze gedachtegang mag menige scholier op zijn 18e op kosten van zijn ouders zijn rijbewijs gaan halen als hij niet rookt. Een directeur krijgt een bonus toegestopt als hij goede winstcijfers haalt. En ideeënmakers krijgen een financiële beloning in de verwachting dat nog meer prachtige vondsten vanzelf volgen.
 
Toch is dat riskant. Bij scholieren, bij goedbetaalde directeuren en al helemaal bij creatieve ideeontwikkelaars. Wie een financiële beloning of een cadeau uitdeelt voor goed gedrag of een waardevol idee, loopt het risico dat deze persoon zich niet voldoende serieus genomen voelt.

Hoe kan dat?

Een ideeënmaker (m/v)  levert deze ideeën omdat hij daar lol in heeft. Of hij doet het omdat hij daarmee een hoger doel heeft. Hij voelt zich verbonden met de missie van de organisatie en ziet mogelijkheden om daar een bijdrage aan te leveren. Zo’n idee ontwikkelt hij vaak in zijn vrije tijd, gewoon omdat hij het belangrijk vindt.

We zijn geen profit maximisers maar purpose maximisers, zoals Daniël Pink schrijft in zijn boek Drive. Alleen bij simpele taken raken we gemotiveerd door een geldbedrag of andere beloning. Als we ons ergens voor inzetten voor iets groters of breders, doen we dat eerder vanuit een diep gevoelde behoefte om nieuwe dingen te leren of iets in de wereld te zetten. We willen een bijdrage te leveren aan iets zinvols.

Psychologische experimenten laten zien hoe beloningen die intentie kunnen frustreren. Zo kreeg een groep kleuters een beloning voor hun kleurwerk, de andere groep niets. Twee weken later gingen de kleuters opnieuw aan de slag met stiften en papier, maar nu was er geen beloning in het vooruitzicht. De kleuters die aanvankelijk beloond waren, toonden zich veel minder geïnteresseerd dan de eerste keer. De groep die geen beloning had gehad werkte even hard aan de tekeningen als voorheen.

Een beloning kan dus de aantrekkingskracht van een aangename activiteit verminderen. Erger nog: het werkt averechts op iemands motivatie om iets nieuws te bedenken.


Hoe vermijd je deze valkuilen?

Dat doe je door beter in te spelen op wat mensen echt in beweging brengt.

1. Sta voor een hoger doel

Werk wordt aantrekkelijker wanneer we voelen dat het tot iets belangrijks leidt. Maak dat expliciet: welk hoger doel dient de opdracht? Wat maakt dit werk betekenisvol?

"Als medewerkers de opdracht krijgen om naar hun werk te komen en hun werk te doen, zal dat alles zijn wat ze doen", schrijft Simon Sinek in zijn boek Begin met het waarom. "Maar als ze er voortdurend aan herinnerd worden waarom het bedrijf is opgericht en de opdracht meekrijgen om altijd naar manieren te zoeken om dat doel tot leven te brengen, zullen ze meer doen dan hun werk."

2. Vertel waarom

Verhalen inspireren mensen en zetten de verbeeldingskracht in gang. Giet het hogere doel daarom in de vorm van een verhaal. Maak duidelijk waarom nieuwe ideeën belangrijk zijn voor de organisatie of voor de branche. Zie ook mijn eerdere blogpost Begin met het grotere verhaal.

3. Laat het 'hoe' over aan de professional

Bied focus, maar geef ook vrijheid. Het begint allemaal met de mogelijkheden om zelf initiatieven te nemen. Vertel je mensen welke resultaten er verwacht worden, maar laat het ‘hoe’ over aan de professional. Zoals Albert Einstein zei: "Alles wat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kan werken in vrijheid."

4. Geef ruimte aan het experiment

In een goed creatief klimaat mag je experimenteren. Neem mensen en hun ideeën altijd serieus. Creëer een veilige haven, waar iedereen ideeën kan opperen zonder negatieve gevolgen voor salaris, functie of status.

Leidt het idee tot een mislukking? Dan waardeer je de poging en het lef om iets nieuws te ondernemen. Ze onthullen waardevolle informatie over de knelpunten in je organisatie. Slaagt het experiment en levert het iets waardevols op? Vier het succes en draag het uit!

5. Uit je waardering op een persoonlijke manier

Heeft iemand bijzondere ideeën geleverd voor de organisatie? Weeg het mee bij de beoordeling. Een medewerker die meedenkt met de organisatie laat namelijk bijzondere betrokkenheid zien die veel verder gaat dan het gewone werk.
Spreek ook je waardering uit aan mensen die meedenken met de ideeënbedenker en het idee een stap verder hebben geholpen.

6. Geef snel aan wat er met het idee gebeurt

Is het een kansrijk idee voor de toekomst, maar niet voor de korte termijn? Moet het idee nog verder ontwikkeld worden?

Dat kan natuurlijk, maar laat het de bedenker wel zo snel mogelijk weten. Niets is zo vervelend voor de ideeënleverancier als het gevoel dat zijn idee in een zwart gat is verdwenen.

Ideeënbedenkers die snelle feedback krijgen dat een idee niet goed genoeg is, zijn bovendien gemotiveerd om nieuwe ideeën aan te dragen, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van Dick Deichmann. Hun volgende ideeën worden beter als ze snappen waarom het vorige idee nog niet goed genoeg was.

7. Maak het zichtbaar

Maak in je organisatie openlijk zichtbaar wie een waardevol idee geleverd heeft, bijvoorbeeld in het personeelsmagazine, de gezamenlijke kennisdatabank en natuurlijk bij de presentatie van het uitgewerkte idee.

Dat geeft niet alleen een impuls aan de daadwerkelijke uitvoering van het idee, maar is ook stimulerend voor andere medewerkers die met ideeën in hun hoofd rondlopen. Laat zien wat er in jouw team allemaal mag en kan.

8. Schakel de ideeënbedenker in bij de uitvoering

Betrek de ideeënbedenker bij de uitvoering, zodat hij zelf het idee verder helpt. De bedenker is zelf de grootste supporter van het idee. Als dat niet kan, geef in ieder geval informatie over de voortgang en de behandeling van het idee.

9. Bewaar ideeën

Richt een database in om ideeën te bewaren en te volgen. Ook voor ideeën die op dit moment niet bruikbaar zijn. Die kunnen een andere persoon op nieuwe ideeën brengen. Regel dat de database voor iedereen toegankelijk is en breng oude ideeën regelmatig opnieuw onder de aandacht.

10. Draag de innovatieverhalen uit

Verzamel de ontstaansverhalen rondom innovatieve vondsten. Hoe is iemand tot zijn idee gekomen? Wat kwam hij tegen op zijn weg om het uit te voeren?
Presenteer de 'creatieve oogst' regelmatig in een speciale uitgave of wandtentoonstelling. Vaak zijn deze verhalen buitengewoon aanstekelijk voor anderen om te lezen of te horen en daarop verder te bouwen.

Voor de bedenker van een idee is er geen mooiere beloning denkbaar dan dat zijn idee serieus genomen wordt en dat de organisatie er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Als je zo met nieuwe ideeën omgaat, voelen mensen zich uitgedaagd. En zo bedenken ze nog veel meer goede ideeën.

Bronnen:

Foto: images of money, Taxbrackets.org

Verhalen voor ideeënmakers

Verhalen nodig om ideeënmakers te inspireren? Of verhalen nodig om innovatieve vondsten uit te dragen? Lees hier verder wat ik voor jou doe.

Smul van Toverballen voor het brein

Meer weten over de manier waarop je verhalen toepast in (informatieve) teksten? Dan smul je waarschijnlijk van het boek Toverballen voor het brein, dat ik speciaal over dit onderwerp geschreven heb. Laagje voor laagje ontsluiert het boek de geheimen van verhalen en geeft praktische tips over de toepassingen daarvan. Bestellen? De Toverballen voor het brein haal je hier.

Mis mijn volgende artikel over ideeën niet

Sigrid van Iersel is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.
Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: