zaterdag 2 januari 2010

Het geheim van een excellerend creatief team

Een muzikant kan in zijn eentje de prachtigste muziek maken. Maar samen met enkele gelijkgestemde andere musici kan hij boven zichzelf uitstijgen. Ken Robinson beschrijft in zijn boek Het Element hoe dat werkt.

Software-ontwerpers kunnen
vanuit elke hoek in de wereld hun werk doen. Maar bij elkaar geperst in Silicon Valley kwamen zij tot ongelooflijke prestaties, die de wereld veranderden. De vaardigste ontwerpers hoefden niet ver te reizen om deals te sluiten, van baan te veranderen of zakenpartners te vinden. De synergie van vele slimme ontwerpers dicht bij elkaar zorgde voor een explosie aan creativiteit.

Een verzameling mensen met vergelijkbare interesses kan dus iets veel groters creëren dan ieder van hen individueel had kunnen doen. De combinatie van creatieve energie en de noodzaak om op het hoogste niveau te opereren om anderen bij te houden, leidt tot een anders onhaalbare vorm van toewijding, stelt Robinson. De schrijver illustreert dat aan de hand van de totstandkoming van Miles Davis' historische album Kind of Blue. De musici hadden de stukken voor de opname nog nooit gespeeld. Iedere opname van elk nummer was echter meteen raak. Kind of Blue is het best verkochte jazzalbum aller tijden.

Waarom kunnen creatieve teams samen meer bereiken dan individuele personen? Ken Robinson somt drie factoren op:
  • Goede creatieve teams zijn divers. Ze bestaan uit mensen met verschillende maar elkaar aanvullende talenten. De musici die samen met Miles Davis Kind of Blue voortbrachten, speelden verschillende instrumenten, hadden allemaal een verschillend muzikaal bewustzijn en een eigen persoonlijkheid.
  • Creatieve teams zijn dynamisch. De leden dienen niet alleen elkaars sterke punten aan te vullen, maar ook elkaars zwakke punten te compenseren. Ze dagen elkaar uit als gelijken en vatten kritiek op als stimulans om door te gaan.
  • Creatieve teams zijn uniek. De leden zijn niet uitwisselbaar en kunnen niet functioneren als de helft afwezig is. Ze hebben een eigen karakter en komen bijeen om iets specifieks te doen. Ze bestaan even lang of kort als men wil of nodig is om de klus te klaren.
Uit deze kenmerken blijkt dat je niet zomaar een creatief team kunt samenstellen, dat tot een unieke prestatie komt. Het zijn de leden zelf die allereerst iets doen waar ze excelleren en die vervolgens hun gelijken opzoeken om nog hogere hoogten te bereiken.

Persoonlijk denk ik dat daar nog iets bij komt: de plezierfactor. De lol van speelsheid en samen delen leidt tot meer dan de som der delen. Een creatief team bestaat uit mensen die allemaal werken vanuit hun eigen deskundigheid en plezier. Dan ben je niet alleen een ontdekkingsreiziger in je eigen vak of liefhebberij, maar vind je ook iets nieuws uit. Bij unit 2 van het Huis van de Communicatie in het gebouw Nieuwe Energie in Leiden heb ik dit gevoel inmiddels in de praktijk mogen ervaren!

Boek: 'Het Element. Als passie en talent samenkomen', door Ken Robinson, Het Spectrum, 2009

"If you want to have creative workers, give them enough time to play."
- John Cleese

Meer inspiratie nodig over creativiteit op de werkplek? Lees hier verder:


Mis mijn volgende artikel over ideeën niet

Sigrid van Iersel is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij helpt bij het verzinnen van meer en betere ideeën en laat in verhalen voelen waarom ze belangrijk zijn. Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.

Leer lenig denken

Ideeën nodig om je creatieve denkvermogen op te rekken? In het boek Lenig denken, technieken voor creatieve denkkracht lees je een groot aantal ideeën en oefeningen, die je op je werk en in je privéleven van pas komen. Bestel het boek nu bij Managementboek

Geen opmerkingen: