donderdag 21 januari 2010

De juiste vraag

Als je werkelijk in contact wilt komen met andere mensen, gaat het er niet om zoveel mogelijk vragen af te vuren. Het is vooral de kunst dat je de júiste vraag stelt. Maar hoe luidt die vraag dan?

1. Wat boeit jou zo? Elkaar leren kennen

Wat boeit jou zo in je werk?", vroeg ik deze week aan mijn gesprekspartner
, die ik tijdens een borrel had ontmoet. Ze was even verrast over deze directe vraag. Toch vond ze het leuk om te antwoorden en kwam met een interessant antwoord. Daarna stelde ze dezelfde vraag aan mij. Hoewel we elkaar maar een minuut of tien gesproken hadden, kregen we toch het gevoel dat we elkaar behoorlijk goed hebben leren kennen.

De vraag 'wat boeit jou zo' is volgens mij een van de belangrijkste vragen die je aan anderen kunt stellen, omdat je hiermee informeert naar drijfveren. Een stapje verder en je komt uit bij de vraag 'Waarom doe je wat je doet?" En nog een stapje verder: 'Waar gaat jouw leven over?' Dat zijn dingen die we bijna allemaal wel willen weten. En die ook niet gemakkelijk te beantwoorden zijn.

2. Wat is je diepste drijfveer? Een creatieve ingreep in een gesprek
Een mooie vraag hoorde ik van ondernemer-collega Elise. Als een gesprek vastloopt of als er onderhuidse dingen spelen, stelt zij een directe vraag aan de deelnemers: wat is je diepste drijfveer? Met de reacties op die vraag komt het gesprek op een wonderbaarlijke manier weer op gang.

3. Wie was verantwoordelijk? De ultieme vraag van Toine Huys
Ook in interviewgesprekken gaat het er om de juiste vraag te stellen. Soms heb je een lange reeks inleidende vragen nodig om je gesprekspartner op te warmen. Maar uiteindelijk draait alles om die ene vraag, waarin alles samen komt. Nova-verslaggever Toine Huys achtervolgde de politici van het Tweede Kabinet Kok wekenlang met vragen over Screbrenica. De ultieme vraag: wie was nou verantwoordelijk voor dat drama? Wekenlang bleven de ministers de vraag ontwijken. Totdat Jan Pronk zwichtte: "De politiek is verantwoordelijk. We hebben gefaald in Srebrenica."

Dat antwoord leidde de val van het kabinet in.


Dit is deel 5 van de serie 'De kunst van het Vragen'
Andere delen uit deze serie:
  1. De les van de briljante straatmuzikant
  2. De opmerkelijkste vragen van Postbus 51
  3. De vraag om huisdieren in een nieuw daglicht
  4. Met veel meer vragen naar huis na voorlichtingsavond
  5. Stel jezelf de Wondervraag
Heb je suggesties voor een nieuw blog over 'goede vragen stellen?' Wat is voor jou dé juiste vraag? Of bestaan die niet? Laat het me weten door op de reactieknop te klikken en een reactie te schrijven!


Share/Save/Bookmark

3 opmerkingen:

Walter zei

misschien is de juiste vraag wel de vraag die je spontaan te binnen schiet?
Contact maken kan beter geen maniertje worden, toch?
groetjes, het stemt wel tot nadenken!

Unknown zei

Nee, uiteraard moet contact maken geen maniertje worden. Zo'n vraag valt me ter plekke in. Om dan achteraf vast te stellen dat ik vaak dezelfde vraag stel.

Remco Langeler zei

Wat iemand boeit boeit mij en vraag ik dan ook bij een nieuwe ontmoeting iegenlijk altijd heel snel. Op een of andere manier onthoud ik dat ook het best. Misschien komt dat ook wel omdat je dan gelijk gevoel bij iemand krijgt door het antwoord. Het is niet alleen de woorden die je dan terugkrijgt, maar gelijk veel meer.
Het gesprek daarna loopt veel fijner en je komt sneller nader.

Remco