maandag 27 februari 2012

Innoveren is slim combineren zonder oogkleppen


Innovatie geldt als dé sleutel voor ondernemers om zich drijvende te houden in de economische crisis en zich te verzekeren van hun toekomst. 

Maar hoe doe je dat dan? Met Nieuwe Verbindingen, stellen Peter Koudstaal en Greetje Bijloo in hun gelijknamige boek.

De behoeften van mensen zijn niet enkelvoudig, maar samengesteld. Zo verwachten mensen dat voeding niet alleen de honger stilt, maar ook bijdraagt aan een goede gezondheid. Scholen zorgen niet alleen goed onderwijs, maar leveren ook een bijdrage aan gezondheid en ontspanning.

Toekomstige innovaties zijn combinaties

Volgens Peter Koudstaal en Greetje Bijloo zit hier de toekomst van innovaties: nog meer dan voorheen zullen innovaties bestaan uit een combinatie van meerdere behoeften in één dienst of product. De auteurs werken bij adviesbureau Syntens als manager marketing & innovatie en als markt- en beleidsverkenner en weten dus uit eigen ervaring waar zij over schrijven.

De auteurs geven een aantal mooie voorbeelden van innovaties, die diverse behoeften aan elkaar koppelen. Zo kun je een GPS-locatiesysteem inbouwen in kleding. Ideaal voor ouderen, die de weg naar huis niet kunnen terugvinden. Of duurzaam behang, dat niet alleen een wandbedekker is maar ook warmte reflecteert.

Verken verborgen wensen bij afnemers

Ondernemingen en overheden zullen zich hiervoor nog meer moeten verdiepen in de behoeften van hun afnemers. Niet alleen de behoeften waar ze het expliciet over hebben, maar ook hun verborgen behoeften: wensen waar afnemers zelf nog niet bewust van zijn. Zo wisten gebruikers van de iPad nog niet dat zij behoefte hadden aan een tablet; die behoefte ontstond pas na de introductie.

Soms zijn innovaties radicale doorbraken, maar verreweg de meeste vernieuwingen bouwen voort op eerdere innovaties. Een product wordt kleiner, lichter, goedkoper, sneller of juist voor meerdere doeleinden toepasbaar. Behalve om slimme combinaties gaat het dus ook om veranderen, aanpassen en bijstellen.

Om tot slimme combinaties te komen heeft een onderneming of overheidsorganisatie vaak andere expertise nodig. Daarvoor moet een organisatie nieuwe partners zoeken die deze expertise in huis hebben.  Een gezondheidsorganisatie zoekt daarvoor bijvoorbeeld de samenwerking met een HBO-instelling of met een energiebedrijf.  Dat kan tot allerlei onverwachte coalities leiden.

Zoek naar samengestelde behoeften

Hoe kom je op zulke ideeën voor nieuwe verbindingen? Daar zijn geen algemene richtlijnen voor, stellen de schrijvers. Het enige dat je kunt doen is met een open blik nieuwe mogelijkheden onderzoeken. Bedenk welke behoeften je afnemers hebben, waar je op kunt inspelen. Zoek uit waaruit deze samengestelde behoefte is opgebouwd. Daarna benoem je de ontwikkelingen die deze behoefte beïnvloeden en werk je je idee verder uit.

Als bouwbedrijf signaleer je bijvoorbeeld de behoefte aan wonen in een veilige en gezonde omgeving. Ontwikkelingen die daarop invloed hebben zijn de vergrijzing, de krappe arbeidsmarkt in de zorg en de aandacht voor meer duurzaamheid. Dat kan leiden tot ideeën voor huizen die zelfvoorzienend zijn en slim kunnen communiceren met zorgverleners.

De rest van het boek bevat een groot aantal trends (inclusief hun historische ontwikkeling) en voorbeelden van organisaties die naar nieuwe slimme combinaties zoeken. Dat valt niet mee, want je zit vaak gevangen in je eigen beperkte denkbeelden.“De actualiteit dicteert het denken over de toekomst”, schrijven de auteurs. De auto werd bij zijn eerste presentatie voorgesteld als een ‘koets zonder paarden’. Dit verschijnsel staat bekend als het horse and carriage syndrome.

Nieuwe verbindingen bieden dus kansen voor de toekomst. Als het boek daar ièts over leert, dan is het deze les: daarvoor moet je je oogkleppen afdoen.


Boek: Nieuwe verbindingen. Inspiratie voor innovatie (2012, 2e herziene druk) door Peter Koudstaal en Greetje Bijloo. Uitgave De boekfabriek Schiedam. ISBN 9789490177149.  Prijs 19,95. Meer informatie vind je op deze website over Nieuwe verbindingen.

Verder lezen:



Mis mijn volgende artikel niet
Sigrid van Iersel is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij helpt bij het bedenken van meer en betere ideeën en laat in verhalen voelen waarom ze belangrijk zijn.
Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.

Geen opmerkingen: