zondag 14 februari 2010

Face Factory: hoe een idee ontstaat en groot wordt

De Face Factory is het crossmediale visitekaartje van Unit 2, dat uitgroeide van een snel idee tot een prijswinnende productie. Hoe ging dat in zijn werk?

Unit 2 is een netwerkorganisatie van 23 communicatiespecialisten, waarvan ik sinds 2009 deel uit maak. We zijn allemaal vrije werkers, die werkruimte, kennis en ervaringen delen in het gebouw Nieuwe Energie in Leiden. Het is een broedplaats van nieuwe ideeën, waar deelnemers met enthousiasme op inspringen. Niets moet, alles mag.

Eén van deze ideeën is de Face Factory, de productie van crossmediale persoonlijke visitekaartjes. Met deze visitekaartjes - print, film en foto - kunnen mensen in een organisatie elkaar gemakkelijker leren kennen. Hiermee kun je niet alleen laten zien wat voor werk je doet, maar ook wat voor persoon je bent. Als je samen wilt werken, zijn elkaars persoonlijke interesses immers minstens zo belangrijk.

Dit idee werd afgelopen najaar in een spontane bui bedacht om de uiteenlopende gebruikers van het gebouw Nieuwe Energie met elkaar te laten kennismaken. Een snel idee, dat ook tot razendsnelle uitvoering leidde. Daaruit vloeide het plan voort om de Face Factory ook te presenteren op het festival De Verleiding, dat op 11 februari plaatsvond in Nieuwe Energie. Het product werd grootser en doordachter. Dat kostte veel inspanningen, maar dankzij al het enthousiasme werd er toch iets moois neergezet.

Terwijl de meeste mensen van Unit 2 nog volop bezig waren met de Face Factory, vond elders in het pand de prijsuitreiking plaats van de Mooiste Leidse communicatieproductie van 2009. Face Factory won de eerste prijs. De jury roemde het innovatieve karakter van het product met 'nieuwe manieren om verbindingen te leggen, met aandacht voor iemands persoonlijke kwaliteiten'.

Wat heeft dit ons geleerd over het ontstaan en de groei van een idee?
  • Een idee ontstaat van binnenuit, maar er is wel druk van buitenaf nodig om het uit te laten groeien. In dit geval was dat de presentatie op festival De Verleiding. Dat gaf energie voor de grote krachtsinspanning, die nodig was om het idee verder te ontwikkelen en concreet te maken.
  • Geld speelt in deze fase nauwelijks een rol in de motivatie van de deelnemers. Ze doen het voor de lol en voor de kick van de samenwerking.
  • Een eigen embleem of logo helpt enorm om het idee vorm te geven. Het zorgt voor eenheid, saamhorigheid en een professionele uitstraling.
  • Het gebruik van humor wakkert het enthousiasme en de teamgeest sterk aan.
  • Enthousiasme, humor en teamgevoel zorgen op hun beurt voor een enorm sneeuwbaleffect bij het genereren van nieuwe ideeën, die het oorspronkelijke idee nog beter maken. Daardoor groeide de Face Factory steeds verder uit, bijvoorbeeld met de publicatie van contactadvertenties in het gebouw om bezoekers attent te maken.
  • Het enthousiasme van een team wordt snel opgepikt door andere mensen, die willen aanhaken en ondersteunen. Dat helpt het idee verder.



Nikos bezoekt de Face Factory


Meer over Unit-2:
Unit-2 is een netwerkorganisatie van 23 verschillende ervaren zelfstandige communicatiespecialisten in Nieuwe Energie Leiden. Van journalist tot webdesigner, van uitgever tot communicatiestrateeg, van fotograaf tot camerajournalist en van bladenmaker tot congresorganisator. Deze creatieven zitten fysiek bij elkaar in dezelfde ruimte volgens het principe 'Working Apart Together'. Zij laten zich door elkaar inspireren, 'organiseren' elkaars innovatie en sluiten allerlei denkbare gelegenheidcoalities als de situatie daarom vraagt.

Unit-2 is uitgegroeid tot een schoolvoorbeeld van hoe verschillende individuele bedrijven in de communicatie elkaar succesvol kunnen versterken. Onlangs is Unit-2 'gespot' door Syntens, het innovatieplatform van het ministerie van Economische Zaken. Innovatieadviseurs van Syntens volgen de ontwikkelingen in Unit-2 op de voet, omdat deze manier van samenwerking van ondernemers in de creatieve industrie op deze schaal nieuw is.


Verder lezen:

Andere blogartikelen over festival De Verleiding:

1 opmerking:

Geri Meftah Art zei

Het plezier straalt ervan af.
Wat lijkt het me leuk om daar onderdeel vanuit te maken.
Veel succes verder.