dinsdag 23 februari 2010

De Ferrari-aanpak: keer het om

We zetten meestal logica, gezond verstand en goede manieren in bij onze plannen en de uitvoering daarvan. Maar als je echt het verschil wilt maken, is het soms handig om weg te gaan van wat logisch is. Keer wetmatigheden eens om.

Creativiteit gaat over het doorbreken van gewoonten en gedachtenpatronen. Een van de manieren om de alledaagse wetmatigheden te doorbreken is het omkeren van de probleemstelling. Hoe kun je zo weinig mogelijk klanten trekken? Hoe zorg je ervoor dat de relatie met je familie nóg beroerder wordt? Door deze omkering kom je vaak op ideeën hoe het wel zou kunnen.

Of mogelijk kom je tot de ontdekking wetmatigheden voor anderen helemaal niet van toepassing zijn voor jouw situatie. Ferrari, Louis Vuitton, Cartier en andere leveranciers van luxe merken keren bijvoorbeeld alle bekende marketingwijsheden om. De klant is koning? Flauwekul. BMW weigerde de beenruimte voor achterpassagiers in de 5-serie te vergroten, klachtenregen of niet. Op een echte Ferrari moet je twee jaar wachten. Hoe moeilijker te krijgen, hoe begeerlijker het merk wordt.

Ook op andere vlakken spotten de luxe merken met de regels. Normale reclamecampagnes zijn bedoeld om de naamsbekendheid te vergroten. Luxe producten wijzen alleen af en toe op hun bestaan. Advertenties richten zich bovendien vaak op niet-kopers. De gesprekspartner van de bezitter van een luxe horloge moet immers wel zien dat hij een Jaeger LeCoultre om zijn pols heeft.

Omkeringen kunnen dus buitengewoon productief zijn. Ook op andere terreinen is deze creatieve denktechniek bruikbaar. Nog meer mooie vormen van omkeringen:
  • Weinig bezoekers in het museum? Een heerlijke stilteplek.
  • Een stad met weinig historie? Lekker veel moderne architectuur.
  • Een stad ligt in een uithoek van Nederland? De gemeente is gelegen midden in Europa.
Hoe kom jij door een omkering op nieuwe gedachten?


Verder lezen over creatieve technieken:

2 opmerkingen:

Het oude belastingkantoor zei

Ik presenteer Oldenzaal ook vaak als centrum van europa. Een groot deel van onze omzet doen we in het buitenland (vanuit oldenzaal), terwijl we voor randstatters in een uithoek wonen.....

Remco zei

Dit werkt echt zo goed! Ook in de praktijk van creatieve sessies, waarbij het gaat om het vinden van nieuwe ideeën.
Verzin ideeën door de startvraag om te keren en draai daarna deze ideeën om tot goede ideeën te komen voor die startvraag.
groets,
Remco

http://deinspiratiekamer.nl