woensdag 2 december 2009

De oogst van vier jaar bloggen



Ideeënmaker bestaat vier jaar. Dat jullie dit weblog waarderen, zie ik terug in de bezoekcijfers van Ideeënmaker. Sinds de start van de telling in juli 2008 hebben 16.000 mensen mijn weblog bezocht, die samen meer dan 27.000 pagina's bekeken. Daar ben ik heel blij mee!

De eerste jaren was het helemaal niet mijn bedoeling om veel bezoekers te trekken, want ik wilde gewoon mijn stukjes kwijt. Ik had dan ook geen doelgroep voor ogen. Iedereen die daar zin in had, was welkom om mijn ideeën en bevindingen te lezen. That was all.

In de loop van dit jaar ben ik op Ideeënmaker een nieuwe koers ingeslagen. Ik schrijf nu alleen over onderwerpen die met creativiteit en inspiratie te maken hebben of daarmee in verband te brengen zijn. Ik doe verslag van mijn persoonlijke bevindingen op dat vlak en deel veel tips over dagelijkse creativiteit. Dat dit aanslaat, is rechtstreeks terug te vinden in de bezoekerscijfers. In september sprong het aantal bezoekers per maand ineens naar 1484. In oktober waren het er al 1727 en in november 1765.

Vooral de tips worden goed gelezen.
Het stuk over het schrijven van een goede column is een van de meest bezochte stukjes en is inmiddels ook overgenomen op andere websites. Dat geldt ook voor de 26 tips om nog beter te schrijven. Maar ook zijn seizoensinvloeden belangrijk voor de bezoekerscijfers. In het voorjaar zal mijn stukje over de Mattheus Passion weer veel gelezen worden. Zeer populair zijn deze maand mijn recept uit 2005 voor Spaanse Pepernotensoep en andere stukjes die met Sinterklaas of Kerstmis te maken hebben. Zo weet ik dat jullie al in groten getale aan het nadenken zijn over de kerstbrunch!

De meeste bezoekers vinden mijn weblog via Google door zoekwoorden in te typen als 'tips creativiteit' of 'brainstormen met kinderen'. Daarnaast zijn er diverse websites, startpagina's en blogs die naar Ideeënmaker doorverwijzen, zoals het Bladenatelier, Kleurrijk en 2ndStudioInspiratie. Gijs van Wulfen plaatste dit stuk op zijn site Nieuwe Producten bedenken en werd daar tot nu toe 355 keer gelezen. Heel fijn, bedankt daarvoor.

Dit weblog heeft er inmiddels toe geleid dat ik diverse nieuwe creatieve mensen heb leren kennen. En dat is voor mij natuurlijk ook weer inspirerend!

Mijn stukjes over meer creativiteit in het dagelijkse leven werken in ieder geval aanstekelijk. Dat merk ik aan de reacties die jullie achterlaten op dit blog, aan de mails en de andere reacties die ik van jullie krijg. Er is inmiddels een trouwe schare vaste lezers. Ik ontvang foto's en voorbeelden van boekjes, die mensen zelf in elkaar hebben gezet. 'Ik word blij van je stukjes', krijg ik regelmatig te horen. Dat vind ik een prachtig compliment!


Verder lezen:

"Voor mij is kunst aandacht voor de kleine dingen in het leven. Kijken en zien; inzoomen op de wereld om je heen. Het enige wat ik doe is mijn lezers en mezelf daaraan herinneren."
- Keri Smith

Share/Save/Bookmark

5 opmerkingen:

karin r. zei

leuk als 'stokje' kan er ook wel een blog over maken! :-)

Geri Meftah Art zei

Van harte gefeliciteerd met je vierjarig blog en het succes dat het heeft. Je weet dat ik er veel plezier aan beleef.
Ik hoop er nog lang op te kunnen kijken en ben ook steeds weer benieuwd op welke andere blogs en websites je me attent maakt.

joo-expo zei

waar dat bloggen al niet toe kan leiden!
van harte gefeliciteerd met de 4e verjaardag van Ideeenmaker!

Suzanne Geurts zei

Mooie resultaten hoor, keep up the good work!

Unknown zei

Dank voor jullie felicitaties en enthousiaste reacties. Die zijn zeker een aansporing om hiermee door te gaan :)