dinsdag 22 september 2009

De start van Ideeënmaker


De start van dit blog is te danken aan een pijnlijke opmerking van een voormalige collega-journalist.Ik kreeg te horen dat ik lekker leesbare artikelen schreef, maar ‘dat het wel wat creatiever kon’.

Oef, dat deed zeer. Ik had namelijk altijd gedacht dat ik juist door het creatieve aspect in mijn werk er zoveel plezier in had. De creatieve manier om dingen te verwoorden, dat is waarom ik zo van schrijven houd.

Creativiteit, wat betekent dat dan eigenlijk? Ik schafte een boekje aan om er meer over te weten te komen. Dat was het boek Laat je creativiteit zien van Rob Bevan en Tim Wright. Daarbij bleek al snel dat er over dit onderwerp veel meer te zeggen was dan dat ik tot dat moment gedacht had. Creativiteit vatte ik aanvankelijk op als ‘een leuke vorm kiezen’ en originele woorden of vergelijkingen gebruiken. Verder kon je nog een beetje brainstormen over de aanpak van een artikel en dat was het wel zo’n beetje. Het bleef tenslotte journalistiek werk, waarin de inhoud voorop hoorde te staan.

Eén van de nieuwe dingen die ik over creativiteit leerde, is dat je jezelf welbewust bloot kunt stellen aan nieuwe prikkels en dat daardoor nieuwe ideeën gevormd worden. Ook leerde ik het belang kennen van ideeën vangen en bewaren. Dat kan bijvoorbeeld met een weblog. Ik had op dat moment nog geen idee wat ik op mijn weblog zou gaan schrijven, maar het leek me wel wat om dit uit te proberen. Zo werd Ideeënmaker geboren.
"Het bijhouden van een weblog is niet alleen voor jezelf. Het is goed om je reis te delen met anderen. Niet alleen is het idee dat je een publiek hebt goed om na te denken over de presentatie van je werk, er is ook de mogelijkheid - via commentaar en e-mail - om feedback te krijgen."
- Tim Wright en Rob Bevan in Laat je Creativiteit zien
Ideeënmaker was in het begin vooral bedoeld om mijn eigen ideeën te genereren – vandaar ook de naam. Door ergens over te schrijven, krijg je er vanzelf meer gedachten en ideeën over. Dat wilde ik ook graag aan anderen laten lezen. Dat Ideeënmaker zich uiteindelijk zou ontwikkelen tot een blog over creativiteit zelf, had ik op dat moment niet voor ogen. Dit weblog heeft me ertoe gebracht nog veel meer te lezen en te onderzoeken over creativiteit. Ik onderzoek hoe mensen in een flow komen en hoe ze hun passie kunnen volgen. Ik bestudeer de eigenschappen van beroemde en minder beroemde ideeënmakers.

Dat Ideeënmaker zich ontwikkeld heeft tot een goed gelezen blog over creativiteit, is ondertussen wel een illustratie van wat de schrijvers van Laat je creativiteit zien voor ogen hadden. Door ideeën op te schrijven, worden het er vanzelf meer.

De collega met zijn opmerking over mijn gebrekkige creativiteit in mijn artikelen had achteraf gezien volkomen gelijk. Er is in het schrijfwerk nog zoveel méér dan het zoeken naar een mooie vorm en metaforen. Het bestuderen van creativiteit heeft er bovendien toe geleid dat ik zelf veel duidelijker en welbewust mijn eigen creatieve behoeften volg. Meer dan vroeger durf ik buiten de lijntjes te kleuren.

Verder lezen:


Geen opmerkingen: