dinsdag 15 september 2009

Ideeën maken met bonbons


Je hebt de zaak van je ouders over genomen, maar je ambities reiken veel verder dan een eenvoudig middenstandersbestaan in Groningen. Jos Schlaman bouwt het bonbonatelier stap voor stap uit tot een banketbakkersimperium 2.0.

Jos Schlaman is een ideeënmaker pur sang, die vandaag zijn verhaal deed op het Inspiratiecongres Nieuwe Producten Bedenken 2009. Niks geen poespas over marktonderzoeken of uitgekiende innovatietrajecten, maar gewoon doén.

Allereerst breidde Jos zijn bonbonatelier uit met taarten. Maar zijn assistent hield niet meer zo van taarten maken, dus kwam Jos op het idee om zijn klanten zelf zijn taarten te laten samenstellen. Op zijn website Hoe maak ik een taart kun je alle benodigde onderdelen aanschaffen: bodem, vullingen, toppings, etc. Het gebruik van je eigen slagroom behoort ook tot de keuzemogelijkheden. Virtueel 'gooi' je alle onderdelen in de winkelmand en je krijgt alles thuis afgeleverd. Mèt een heuse handleiding van vier pagina's. "U bedenkt hoe mooi hij moet zijn, ik bedenk hoe hij ook lekker wordt", vat Jos zijn filosofie samen.

De vruchtenmousse van de taart sloeg zo geweldig aan, dat Jos dit ook als een apart pakketje op de markt bracht. Hup, weer een concept erbij: Fenna's jamhouse. Vernoemd naar zijn peuter, die nu enthousiast roept dat ze een eigen jamfabriek heeft.

Geïnspireerd door de mogelijkheden van online verkoop biedt Jos nu ook bonbons per stuk aan. Kun je nèt die ene bonbon kopen, die jij als klant het lekkerst vindt. De verzendkosten zijn wel hoog voor één bonbon, maar dat is niet Jos zijn probleem.

Communiceren doet hij op allerlei manieren: met een forumpje op zijn taartensite, met een nieuwsbrief en op twitter. Sinds kort geeft hij aandoenlijk eenvoudige taartinstructies op zelf gefilmde video's, want niet iedereen is tenslotte een goede lezer. En zo ontstaan er voortdurend nieuwe ideeën. Nu hij geen goede huidzalf voor zijn zoontje kan vinden, maakt hij die gewoon zelf. "Al mijn geld geef ik uit aan mijn concepten", bekende de bonbonmaker eerlijk. "Dat is ook mijn probleem."

Wat het mooie is aan dit verhaal? Een innovator hoeft geen gelikt product of professionele presentatie te hebben om succes te boeken, want een enthousiast verhaal vindt al regelrecht zijn weg naar de harten van de toehoorders. Dit is niet bedacht, dit is echt. De uitgedeelde bonbons van Jos deden de rest.

Verder lezen over spannende dingen met chocola:


Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: