maandag 2 april 2007

Relax food

Relaxsoep - Niels (7)

Fast food ziet er meestal lekker uit. Maar zodra je er je tanden in zet, weet je weer waarom je het beter niet kunt eten: te klef, te vet en te zout. Maar de tegenhanger slow food is wel weer erg tijdrovend. Natuurlijk, het is een genoegen om urenlang sudderlapjes te braden of een handgekneed brood met noten en rozemarijn te maken. Maar niet voor iedere dag!

Gelukkig bestaat er nog een tussenweg: relax food. Eenvoudig, fris, vers, gezinsvriendelijk en toch eigentijds. De grote promotor is de Australische kok Bill Granger. 'Koken is voor mij een vorm van ontspanning', schrijft hij. 'Eten is een onderdeel van mijn leven, waaraan ik positieve energie ontleen. Als ik een simpel gerecht met heerlijke verse ingrediënten heb bereid, haal ik daar voldoening uit. Als je koken en eten maar gaat zien als iets leuks, iets positiefs.'

Oude wijn in nieuwe zakken natuurlijk. De welbekende kropsla met plakjes gekookt ei en schijfjes tomaat is óók fris, vers en simpel. Maar goed, het idee om op een smakelijke manier aandacht aan te besteden aan het dagelijkse eten zonder er al te moeilijk over te doen, spreekt mij natuurlijk aan.

Maar de proof of the pudding volgt binnenkort. Volgende maand start onze verbouwing en wordt onze hele keuken gesloopt. Dat wordt dus of we nu willen of niet relax food bereiden op zolder. Een soort kamperen in eigen huis. Vrolijke en eigentijdse eenpansgerechten, terug naar de basics. Ontspannen! En vooral het hoofd héél koel houden!

Geen opmerkingen: