dinsdag 5 februari 2008

De weggeefeconomie

Internet is geweldig om ideeën uit te wisselen, contacten te leggen, beelden en informatie te delen of spullen weg te geven. Veelal gratis.

Veel ondernemers pijnigen zich het hoofd over de vraag hoe je aan die diensten toch geld kunt verdienen. Martijn Aslander heeft er juist zijn leefstijl van gemaakt om zijn activiteiten en inspanningen geheel zónder betalingen te leveren.

Hoe doet hij dat? Veel mensen snappen er niets van, wat Aslander inspireerde tot een 'Handleiding Martijn voor beginners'. Als 'verbindingenmaker' probeert hij het goede talent op de juiste plek te krijgen. Met behulp van zijn netwerk Elvenstone biedt hij toegang tot andere mensen die je zouden kunnen helpen. Daarnaast beschikt hij over veel informatie en kennis en komt daardoor vaak op leuke ideeën.

Simpel gezegd is hij een doorgeefluik van informatie, contacten en ideeën. Voor deze diensten vraagt hij geen geld. Hij laat de waarde achteraf bepalen door degene die hij geholpen heeft. Op zijn website staat een doneerbutton. Dat mag een donatie in de vorm van geld zijn, maar ook andere giften of diensten. Op zijn site staat ook een lange lijst van boeken die hij nog wil lezen.

Waarom zou je ideeën gratis weggeven? Ideeën zijn dragers van informatie, maar op zichzelf nutteloos, stelt Aslander. Creativiteit is niet meer dan verbinden wat er al is. Van vijf legoblokjes kun je niet veel maken, van 20 blokjes wel. Daarom zijn mensen en informatie cruciaal bij het tot leven wekken van ideeën. En daarom moet je ze delen.

Om dit werk te doen is wel vertrouwen nodig. Aslander bouwt dat op door betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en eerlijkheid. Vertrouwen moet je gegund worden. En dat is ook de reden dat hij nooit geld vraagt. Hij regelt nooit iets voor zichzelf, altijd voor een ander. En daarom ontvangt hij ook zaken terug.

Geld kun je slechts één keer uitgeven. Ideeën, informatie en toegang tot je netwerk kun je daarentegen aan anderen blijven geven zonder dat je iets verliest. In de netwerkeconomie zijn informatie en netwerken eigenlijk de nieuwe valuta.

Interessante denkbeelden, die Martijn Aslander geheel kosteloos met ons deelt. En ik doe nu dienst als doorgeefluik.

Geen opmerkingen: