dinsdag 19 februari 2008

Vertel me wat je eet


Behoudend Nederlands voedsel voor avontuurlijke toeristen in Amsterdam

Zeg me wat je eet en ik zeg wie je bent. Zo zal het wel niet bedoeld zijn, maar de onderzoeksresultaten van het LEI bieden daarvoor wel de aanzet. Het LEI (een onderzoeksinstituut dat deel uitmaakt van de Wageningen Universiteit) ontdekte dat er vier verschillende groepen eters te onderscheiden zijn, die te karakteriseren zijn als avontuurlijk, gemakzuchtig, behoudend of betrokken.

  • Gemakzuchtige eters zijn niet geïnteresseerd in de herkomst of de veiligheid van voedsel. Ze eten omdat het moet en het liefst zo gemakkelijk mogelijk. Het moet vooral snel en gemakkelijk zijn. Houd je van kant- en klaargerechten, pizza's, McDonalds, dan hoor je vermoedelijk in dit hokje thuis. Volgens het LEI lees je graag de Telegraaf.
  • Behoudende eters eten het liefst wat ze als kind aten. Appelmoes natuurlijk, pannenkoeken, stamppot met een kuiltje jus. Hier liggen Privé en Story op de salontafel.
  • Betrokken eters vinden voedselveiligheid erg belangrijk, hechten aan gezondheid en aan de dier- en milieuvriendelijke productie ervan. Dit zijn de kopers van biologische produkten, maar ook de volgers van diëten. Typische tuintijdschriften- en Libellelezers, zegt het LEI.
  • Avontuurlijke eters willen verrast worden en genieten. Eten is een feest en het liefst iedere dag anders. Zij zijn erg bezig met de herkomst en de milieuvriendelijkheid van voedsel. Dit zijn vermoedelijk de consumenten die met de Viswijzer in de hand hun vis uitkiezen en in hun keuken experimenteren met exclusieve hapjes. Ze lezen graag de Volkskrant of NRC Handelsblad en kooktijdschriften

Het lijkt me wel erg kort door de bocht, deze opdeling in hokjes. Er zijn vast nog meer foodstyles te ontdekken, want waar zijn de macrobioten en de veganisten? En de snackers en de grazers? Bovendien beperkte het LEI zich niet tot voedselvoorkeuren en het favoriete blad of krant, maar legde ook relaties met geslacht, leeftijdscategorie en politieke voorkeur.

Dus wie een kroket bestelt bij de friettent of coquilles Saint Jacques bij de traiteur, geeft meer van zichzelf bloot dan hij of zij op het eerste gezicht denkt...

Geen opmerkingen: