zondag 31 december 2006

Digitaal jaarverslag

Nu het Amerikaanse weekblad Time you – oftewel jij en ik - heeft uitgeroepen tot persoon van het jaar 2006, is het niet meer dan logisch dat wij als internetgebruikers ons digitale jaarverslag publiceren. Ook voor mij was 2006 het jaar waarbij ik een heleboel digitale diensten ontdekte en voor het eerst meer vrije tijd doorbracht achter de computer dan de televisie.

Oude media worden overbodig
Waarom trouwhartig het programma-aanbod op radio en televisie volgen als je ook via de computer op een zelfgekozen tijdstip een uitzending kunt zien of horen? Ook het plakken van foto’s in een papieren album is verleden tijd. Met een speciaal programma kunnen we zelf foto’s bewerken, knippen en plakken in een digitaal album. Het resultaat is prachtig. De telefoon is eveneens in veel gevallen overbodig. Voor een afspraakje met een aantal personen kunnen we beter de afsprakenplanner het werk laten doen.

Digitaal op reis
In de zoekmachine geven we precies de kenmerken van onze beoogde vakantieplek op: landstreek, aantal personen, vakantieperiode, zwembad of niet… en de zoekmachine doet de rest. Vervolgens reizen we via Google Earth naar de plek om alvast te kijken hoe het vakantiehuisje en de omgeving eruit ziet. Zodat we alvast weten dat we niet naast een hinderlijke drukke verkeersroute zitten. De routeplanner levert de handigste route en berekent wat we aan benzinekosten en tol kwijt zijn.

Nooit meer een vergissing…
Blunderen kan haast niet meer. Een foute restaurantkeuze wordt vrijwel onmogelijk na het raadplegen van Iens. Hetzelfde geldt voor het kiezen van een goede film, een interessant boek, een goede wasmachine, een nieuw fototoestel en ga zo maar door. Voor elk product is wel een site, waar consumenten hun commentaar of waardering kunnen geven.
Zelfs een onverwachte plensbui hoeft je nooit meer te overkomen. De buienradar laat precies zien waar de regenbuien hangen. Mocht het toch misgaan, kun je natuurlijk ook klagen via internet (behalve over het weer, trouwens).

Alle tips voor een dineetje of een feestje
Een eigen kookboek maken met knip- en plakwerk is overbodig, nu ik op het internet een eigen kookschrift kan maken met recepten. Ook vind ik tips voor een leuk feestje, die je kunt aanvullen met eigen ervaringen.

Eigen inbreng
Met Wikipedia is het wel heel gemakkelijk om informatie snel op te zoeken en bij te werken. Al is dit lang niet meer alleen User Generated Content (informatie van de gebruikers zelf). Ook professionals (ministeries, bedrijven) weten wikipedia te benutten om heel actueel informatie te geven over ‘hun’ onderwerp op wikipedia, terwijl YouTube handig gebruikt wordt door reclamemensen.

Nooit meer de deur uit
Heel handig dat ik niet meer naar de bieb hoef om boeken langer te lenen. Ik kan inloggen op de website en met enkele klikken de boeken verlengen. Handelen in tweedehands goederen, bankieren en zelfs aangifte te doen bij de politie, steeds meer kan thuis achter de computer. Ook kadootjes, hebbedingetjes en boodschappen worden thuis bezorgd. Niet dat ik daar zo veel gebruik van maak, maar het wordt je daarbij wel heel gemakkelijk gemaakt. Als je het nummer van je bonuskaart intypt bij Albert, weet Albert Heyn je trouwens precies te melden welke artikelen je de afgelopen maanden daar gekocht hebt. Je hoeft alleen nog maar aan te vinken welk produkt je nog een keer wil bestellen.

Mensen zoeken
Ik laat in ruime mate mijn digitale footprint achter op internet. Maar dat doen anderen ook. Dus voorafgaand aan een interview googel ik iemands naam en zie dat hij meedoet aan tennistoernooien, kleine kinderen heeft en al een paar jaar in Kroatië op vakantie gaat. Heb je toch meteen een laagdrempelig gespreksonderwerp bij de eerste ontmoeting.

Alles wordt persoonlijker…
Ik kan niet alleen mijn eigen startpagina kiezen, maar ook mijn startpagina persoonlijk indelen met al mijn favoriete nieuwssites. Of een stap verder: eigen visitekaartjes, zelf ontworpen ansichtkaarten of een eigen boek uitgeven. Ook andere zaken kun je een persoonlijke tint geven: je bankpas (Postbank, SNS), creditcard (Visa), bagagelabel (KLM). Zelfs een hamburger moet eraan geloven.

Geen opmerkingen: