maandag 11 december 2006

No logo, no future

Een plan wordt pas echt een Plan als er een mooi logo bij hoort. De laatste tijd zie ik heel leuke ontwerpjes. Bijvoorbeeld dit hondje dat het Leerpark Dordrecht symboliseert. Het hondje kwispelt, springt enthousiast tegen alles aan en is zeer bijdehand. Zo symboliseert het gretige beestje de samenwerking, die bedrijven en onderwijsinstellingen op deze plek met elkaar moeten aangaan. Het logo is er al, het Leerpark daarentegen nog lang niet.

Den Haag heeft ook een logo laten ontwerpen, dat vooral laat zien wat de stad in de toekomst wil zijn: een wereldstad aan zee. Tot nu toe heeft het logo vooral veel kritiek geoogst, omdat het beeldmerk te zeer aan een spermacel doet denken. Tja, in Den Haag krijgt nu eenmaal alles snel een bijnaam. Dat het beeldmerk oorspronkelijk geïnspireerd is op de duinen en op het schilderij Victory Boogie Woogie van Mondriaan ziet nu bijna niemand meer.

De gemeente Leiden heeft een vrij ingetogen logo, dat wel op een aardige manier de 'Sleutelstad' combineert met de slogan 'Stad van ontdekkingen'. Als je hier door het sleutelgat koekeloert, ga je alle geleerden en andere beroemdheden uit het Leidse verleden misschien wel achterna en krijg je net zulke heldere ideeën.

Zelfs grootschalige herstructureringen krijgen een eigen logo, zoals de boom van Natuurlijk Den Haag Zuidwest. Aan de hand van dit beeldmerk zou je verwachten dat het om een landelijke omgeving gaat, maar het tegendeel is waar: het betreft de massale sloop van jaren-vijftig-flats, die plaats maken voor heel veel nieuwe woningen. Een logo, dat je volkomen op het verkeerde been zet, en daarom vooral een beeld geeft van de gedroomde werkelijkheid. Of probeert de man in het logo juist zich hardnekkig vast te klampen aan een van de weinige bomen in dit gebied?

Geen opmerkingen: