Op andere terreinen werkt het eveneens, zoals in de reclame. Over de manier waarop je zou moeten framen om het meeste resultaat te boeken, worden zelfs uitvoerige studies gedaan. Onderzoekers van de Vrije Universiteit vonden uit dat een positieve invalshoek bij advertenties om op te roepen tot donaties voor armoedebestrijding minder goed werkt dan een negatieve. We krijgen dus niet te lezen 'Met uw steun krijgt hij weer te eten!', maar ‘Zonder uw steun blijft hij honger lijden...'
Ontbijtje op Kos op het balkon
Een mooi alledaags voorbeeld van framing zagen we op het Griekse eiland Kos. Als huurder van een twee-kamer-appartement verwacht je toch wel een soort zitgelegenheid binnenshuis, hoe minimaal ook. Maar wat nu als je van de hostess direct na aankomst een welkomstbrief krijgt, waarin uitgelegd staat dat de Grieken vanwege het warme klimaat vooral buiten leven? En dat de binnenruimten eigenlijk alleen bedoeld zijn om te slapen?
Tja, aldus geframed is het überhaupt een meevaller dat er binnenskamers nog her en der maar liefst drie houten stoelen te vinden zijn. En leef je de hele week net als de Grieken blijmoedig buiten – ook als het na zonsondergang eind april aardig koud wordt op het balkon. Jawel, gespindoctord op Kos, het kan!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten