dinsdag 9 mei 2006

Geframed op Kos

Politici doen altijd hun uiterste best om ervoor te zorgen dat media hun uitspraken beschrijven vanuit de invalshoek, die hen het beste uitkomt. Communicatie-adviseurs dan wel spindoctors ondersteunen hen daarbij van harte. Dat proces wordt framing genoemd. Een politicus geeft bijvoorbeeld een bepaalde gebeurtenis meer aandacht of maakt verbindingen tussen gebeurtenissen om een bepaalde interpretatie van deze gebeurtenis meer aandacht te geven. Ook handig om te weten als je Cees Verhoeven heet en je frauduleuze acties bij Ahold de geschiedenis in wil laten gaan als 'boekhoudkundige onhandigheden'.

Op andere terreinen werkt het eveneens, zoals in de reclame. Over de manier waarop je zou moeten framen om het meeste resultaat te boeken, worden zelfs uitvoerige studies gedaan. Onderzoekers van de Vrije Universiteit vonden uit dat een positieve invalshoek bij advertenties om op te roepen tot donaties voor armoedebestrijding minder goed werkt dan een negatieve. We krijgen dus niet te lezen 'Met uw steun krijgt hij weer te eten!', maar ‘Zonder uw steun blijft hij honger lijden...'

Ontbijtje op Kos op het balkon

Een mooi alledaags voorbeeld van framing zagen we op het Griekse eiland Kos. Als huurder van een twee-kamer-appartement verwacht je toch wel een soort zitgelegenheid binnenshuis, hoe minimaal ook. Maar wat nu als je van de hostess direct na aankomst een welkomstbrief krijgt, waarin uitgelegd staat dat de Grieken vanwege het warme klimaat vooral buiten leven? En dat de binnenruimten eigenlijk alleen bedoeld zijn om te slapen?

Tja, aldus geframed is het überhaupt een meevaller dat er binnenskamers nog her en der maar liefst drie houten stoelen te vinden zijn. En leef je de hele week net als de Grieken blijmoedig buiten – ook als het na zonsondergang eind april aardig koud wordt op het balkon. Jawel, gespindoctord op Kos, het kan!

Geen opmerkingen: