maandag 19 december 2005

Wonen in een blog

Wonen in een blog, bevalt dat?
Ja, heel goed! Hoezo?

Nou, iedereen leest mee...
Ja, da's waar, maar daar merk ik zelf eigenlijk niet zo veel van. Alleen Maaike reageert op de blogs (bedankt Maaike!!). Meer reacties zou ik wel leuk vinden, maar ik vrees dat de drempel nogal hoog is. Ach ja. Ik bezocht laatst de weblog van Adriaan Jaeggi, toch een redelijk bekende columnist. Nul reacties had-ie...

Hoe kom je eigenlijk aan al die ideeën?
Voor mij geldt eerder het omgekeerde: hoe kom ik er vanaf!

Vertel eens, hoe werkt dat dan?
Ik pik ergens iets op. Dat kan een woord zijn, een gebeurtenis, een stukje dat ik ergens gelezen heb. In mijn gedachten gaat dat een eigen leven leiden. Vooral op de fiets en onder de douche ontstaan in mijn hoofd hele verhalen. En die verhalen moeten er dus uit!

Welke tekstschrijvers inspireren je?
Ik kijk vooral naar columnisten. De miniatuurtjes uit het dagelijks leven van Martin Bril, de hersenspinsels van Camu rond enkele woorden of gedachten. Mijn absolute favoriet is Silvia Witteman, die wekelijks in Volkskrant Magazine haar chaotische gezinsleven ontleedt. Super herkenbaar.

Wat levert de blog je eigenlijk op?
Nu ik een weblog heb, merk ik dat het aantal ideeën alleen maar groeit. Soms meerdere blogs op één dag. Dus op de inspiratie heeft deze weblog een buitengewoon goed effect. Ook kan ik experimenteren met allerlei tekstvormen, illustraties en foto's. Dat heeft ook zijn weerslag op mijn werk. Daarnaast is het leuk om blogs terug te lezen. Je ziet dan een ontwikkeling, en daardoor ontstaan weer nieuwe ideeën. Heel bevredigend!

Wat gebeurt er dan?
Nou, je kunt dan verbanden leggen en lijnen trekken. Dat biedt mogelijkheden voor reflectie en meer diepgang. Ik leef daardoor wat minder van dag tot dag.

Wat wil je nog meer doen op je blog?
Ik wil allerlei genres uitproberen. En ik wil er meer humor in!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Graag gedaan!!

Anoniem zei

Ben niet anoniem, alweer de verkeerde knop...