In dit sympathieke kader gaf ik gisteren een workshop voor eindredacteuren van clubblaadjes en magazines. Aan vrijwilligers dus, die in hun vrije tijd tijdschriftjes in elkaar knutselen. Het was prachtig om te zien hoe eenvoudige tips ware eye-openers waren. Wat simpele adviezen als 'zorg voor onderschriften bij foto's' al niet kunnen doen! Dansend op het bladritme - een woord dat ik in de workshop gepresenteerd had - gingen ze de deur uit.
Een andere gouden tip was: schrijf over mensen, niet over producten, procedures of processen. Ook in professionele organisaties is dit trouwens een veel voorkomende communicatiefout. Vandaag interviewde ik een topambtenaar die het voor de verandering eens wel goed deed: voor een interview over de aanstaande reorganisatie nam hij ruim de tijd, bewust als hij was van de impact van een artikel bij de medewerkers. Hij sprak steeds over mensen, zocht naar een balans tussen organisatie- en medewerkersbelangen en wist motiverende woorden te spreken voor medewerkers die met de keerzijden van de reorganisatie te maken krijgen.
Alleen mensen kunnen swingen op een bladritme!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten