donderdag 20 september 2012

Zeven onmogelijke vragen aan Ina Wuite

Kunstenaar Ina Wuite maakt onder andere abstracte kunst en collagekunst. Haar motto: diepgang ontdekken door te spelen. 


Ina wil mensen inspireren en motiveren om pure dingen te maken die uit jezelf komen. Ze heeft een set SpeelseKunst Creativiteitskaarten ontwikkeld en in eigen beheer uitgegeven. "Door op een speelse manier bezig te zijn met schilderen, tekenen of welke kunstvorm dan ook ga je gemakkelijker de diepte in en wordt je werk puur en vrij."


Zeven onmogelijke vragen (26)
Vraag een creatieve persoon nooit waar zijn ideeën precies vandaan komen, want daar is 'onmogelijk antwoord op te geven'. Toch ga ik die uitdaging aan. In deze serie leg ik zeven vragen voor aan kunstenaars, ontwerpers, ideeënmakers en andere 'creatieven' over hun creativiteit en inspiratiebronnen. In deze aflevering is het woord aan Ina Wuite.

1. Wat betekent creativiteit voor jou?

Creativiteit betekent voor mij spelen, ontdekken, onderzoeken, experimenteren en op die manier nieuwe dingen creëren. De diepte ingaan en kijken wat er in je onderbewustzijn verborgen ligt! Dit kunnen schatten zijn (verborgen kwaliteiten) en ook je angsten en pijn die daar zijn opgeslagen. 

Door kunst te maken zonder tussenkomst van het perfectionistische denken en angsten  komen er beelden naar boven die heel veel over jezelf vertellen: je angsten, pijn en verlangens.

Uiteindelijk gaat het allemaal om je wens naar heelheid; het worden van je pure zelf, dat wat er al is, maar bedekt is. Door kunst te maken kun je dat stuk van jezelf ont-dekken!

Creativiteit is dus eigenlijk  jezelf creëren: helemaal jezelf worden: zijn wie je bent, helemaal compleet en vol vertrouwen. Van binnen ben je al heel en compleet, iedereen is perfect.

2. Hoe doe je inspiratie op?

Ik doe overal inspiratie op, maar er zijn natuurlijk dingen die extra inspirerend zijn voor mij. Dat zijn: grote steden en het stadleven, boeken (over kunst, creativiteit, creatief denken, managementboeken), mensen, kringloopwinkels en rommelmarkten, musea en galeries.

Wat ik erg inspirerend vind is outsiders art. Helaas is de collectie van het Outsiders Art Museum in Zwolle verhuisd naar België. Het museum was voor mij een enorme inspiratiebron; de puurheid en echtheid van deze kunst vind ik helemaal geweldig!

3. Hoe kom jij het gemakkelijkst op ideeën?

Ik heb ontdekt dat ik het beste werk als ik rommel kan maken en chaos om me heen kan creëren. Ik moet gewoon 'rommeltjes' kunnen pakken die ik niet bewust heb uitgezocht, maar zo voor het grijpen liggen.

Nu nog een groot atelier waar ik dit nog veel meer kan uitbuiten, want ik werk nu in mijn huiskameratelier (wat een prachtig woord hè, ik hoorde het laatst van collega collage-kunstenaar).

Ik werk altijd spontaan en zonder van te voren iets te bedenken. Het kan wel zijn dat ik een inspiratiebron heb, zoals een thema of een project. Het werk ontstaat gewoon vanzelf. Het is zo’n mooie ontdekkingsreis in mezelf, omdat ik nooit van te voren weet wat er gaat komen.

4. Wat is je meest favoriete werk dat je ooit gemaakt hebt?

Het werk wat ik maak is meestal een tijd favoriet en na een tijdje is dat over.  Dat komt omdat ik zoveel ontdek in de kunstwerken die ik maak. Ik hang er meestal één naast mijn bed en kijk er heel vaak naar; als ik wakker wordt en als ik ga slapen. Ik ontdek dan allemaal nieuwe dingen over mezelf in het kunstwerk.

Ik heb een opleiding gedaan als tekentherapeut en tekendocent en daar heb ik geleerd om de tekentaal te  'lezen'.  En als ik dan ben 'uitgelezen' met mijn kunstwerken dan is het klaar. Dan kan het boek dicht, ha ha ;-) En dan kan ik ze ook verkopen.

5. Wil je iets met je creatieve werk tot uitdrukking brengen?

Puurheid, echtheid, authenticiteit. Diepgang ontdekken door te spelen! Dat wil ik ook graag uit andere mensen halen. De creativiteitskaarten zijn ook zo gemaakt dat je het allemaal zelf doet: niet een kant en klare opdracht maken maar de echtheid in jezelf ontdekken.

6. Welke creatieve droom wil je nog eens tot uitvoering brengen?

Ik heb nog hele leuke plannen en creatieve  ideeën om mensen te inspireren en hun creativiteit te laten ontdekken.

Ik ben al bezig met een aantal nieuwe kaartsensets, weer helemaal iets nieuws maar altijd met een link naar creativiteit, jezelf ontdekken, jezelf zijn en de kracht in jezelf vinden.

7. Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt over creativiteit?

Dat is: doorgaan, altijd doorgaan met kunst maken en creëren! Ook als je een slechte dag hebt, of als je baalt dat iets niet mooi is geworden. Steeds weer je grenzen verleggen, niet hetzelfde kunstje uitvoeren (die neiging hebben je snel: als iets leuk of mooi is, dan gaan we dat herhalen).

Dat vergt moed en doorzettingsvermogen. Maar oh wat is het een geweldige ontdekkingstocht, die je ontzettend veel oplevert.

Meer informatie:
Website: Speelse kunst
Twitter: @speelsekunst
Facebook: Speelse Kunst


Eerdere afleveringen in deze serie:
16. Gert Veenhoven
17. Marjolein Oosterheerd
18. Femke Vijn
19. Karlijn Broekhuizen
20. Karin Ramaker
21. Miranda Apeldoorn
22. Annet Talsma
23. Annette Wessels
24. Mechtild Paauwe
25. Lian Verhoeven


Mis het volgende artikel over ideeën niet

Sigrid van Iersel is zelfstandig journalist en schrijver van non-fictieboeken. Ze is mede-auteur van het boek Lenig Denken over creatieve denktechnieken en het boek Toverballen voor het brein over het gebruik van verhalen in informatieve teksten.
Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.


Geen opmerkingen: