maandag 19 maart 2012

Zeven onmogelijke vragen aan Miranda Apeldoorn

Miranda Apeldoorn coacht en traint zelfstandige professionals, staat graag met een microfoon op een podium en laat altijd haar koffie koud worden als ze achter haar laptop zit. Favoriete quote: 'Zonder actie is elke gedachte briljant'.

Zeven onmogelijke vragen (21)

Vraag een creatieve persoon nooit waar zijn ideeën precies vandaan komen, want daar is 'onmogelijk antwoord op te geven'. Toch ga ik die uitdaging aan. In deze serie leg ik zeven vragen voor aan kunstenaars, ontwerpers, ideeënmakers en andere 'creatieven' over hun creativiteit en inspiratiebronnen. In deze aflevering is het woord aan Miranda Apeldoorn.
Miranda coacht en traint zelfstandige professionals op het gebied van focus en marketing. "Via focus vinden klanten jou sneller, kun je meer gaan verdienen en houd je het werken voor jezelf langer en met meer plezier vol", vindt Miranda. "Iedere zp'er die het idee heeft: 'In theorie bepaal ik mijn eigen richting, maar in de praktijk merk ik dat opdrachtgevers de dienst uitmaken', wil ik allemaal de regie over hun zelfstandigenbestaan (terug-)geven." 

1. Wat betekent creativiteit voor jou?

Een geweldig middel om iets over te brengen: een gedachte, een boodschap, kennis of ervaring, en als je het écht groot wilt maken, een levensdoel.

2. Hoe doe je inspiratie op?

Eddy Dibbink Fotografie
Een ding die ik nog niet genoemd zag als antwoord: ik houd blogs bij van mensen (ondernemers) die duidelijk anders denken dan ik. Als opgroeiend introvert meisje vond ik het mooie van schrijven dat anderen pas kunnen reageren als je bent uitgepraat. In een gesprek reageren mensen soms al na de eerste zin, en nemen het gesprek over.
Dat geldt dus ook voor mezelf: door blogs te lezen van andersdenkenden stop ik pas met luisteren totdat de ander is uitverklaard. Hetzelfde geldt uiteraard voor boeken, films, kunst, enzovoorts.

George Parker schrijft in zijn Grote boek van de Creativiteit ergens dat als je voor je eigen beroep/branche een nieuw idee wilt, je eens moet kijken wat/hoe ze te werk gaan in een compleet andere branche, en dan kijken hoe je dat kunt toepassen in je eigen branche. Dat vind ik inspirerend, dat je iets kunt toevoegen aan je eigen wereld, dat voor jou zelf nieuw is.

3. Hoe kom jij het gemakkelijkst op ideeën?

Ideeën komen een poosje na het opzuigen van de inspiratie: de inspiratie moet eerst even bezinken. Daardoor kom ik het beste op ideeën als ik fiets. Of afwas. Of in mijn tuin wroet.

4. Wat is je meest favoriete werk dat je ooit gemaakt hebt? 

Jeetje. Ik maak me er sterk voor dat zelfstandig professionals nadenken over onder welke voorwaarden en op welke manier ze het liefst hun werk zouden vormgeven. Hoe ziet je ideale bedrijf eruit? Dat doe ik via blogs/coaching/trainingen die gedachten die mensen over ondernemen hebben en die hen frustreren in het bereiken van hun ideaal, overhoop te halen. Bijvoorbeeld:
- Je prijs is niet interessant.
- Je hoeft niet altijd beschikbaar te zijn voor je klanten.
- Focus (specialisatie) geeft meer ruimte dan alles doen voor iedereen.
- Stop met maatwerk.

Als mensen na het lezen ervan rechter gaan lopen en beseffen: ik voeg waarde toe met mijn werk, daar mag ik potdorie ook (geldelijke) erkenning voor, dan heb ik mijn meest favoriete 'werk' gedaan.

5. Wil je iets met je creatieve werk tot uitdrukking brengen?

Oh, ik geloof dat ik deze vraag bij punt 4 heb beantwoord ...

6. Welke creatieve droom wil je nog eens tot uitvoering brengen?


In mijn werk gebruik ik een oefening  met de titel Muur van Verlangen. Die heb ik voor mezelf ook gedaan en daar staat nog van alles op. Onder meer zingen in een band, en mijn eigen tv-programma presenteren. Ik ben alvast begonnen (stap 1) in een popkoor en op de plaatselijke radio. ;-)

Plus wat ik bij vraag 4 heb staan: zo veel mogelijk zelfstandig professionals in staat stellen dat ze op hun eigen manier en onder hun eigen voorwaarden werken voor klanten die ze leuk vinden, dat ze regisseur worden van hun zelfstandigenbestaan.

7. Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt over creativiteit?

Van de coachingskalender, ooit: 'Zonder actie is elke gedachte briljant.' Je creativiteit is hartstikke mooi en leuk an sich, maar krijgt pas echt betekenis wanneer je het deelt met de wereld.


Meer informatie:
Websites: Website Dit is zinvol, nieuwsbrief en weblog. 25 van mijn opmerkelijkste marketingadviezen kun je lezen in mijn e-book 'Richt je niet op naamsbekendheid'.
LinkedIn: Miranda Apeldoorn. Om deze redenen accepteer ik alleen de persoonlijke uitnodigingen, maar dan wel met liefde.
Twitter: @ZinVol
Telefoon: 0570 - 855 341
Facebook: Zinvol
Pinterest: Zinvol

Eerdere afleveringen in deze serie:
11. Ward van Os 
12. Lidion Zierikzee
13. Peter te Riele
14. Huub Koch
15. David van der Kooij
16. Gert Veenhoven
17. Marjolein Oosterheerd
18. Femke Vijn
19. Karlijn Broekhuizen
20. Karin Ramaker

Mis mijn volgende artikel niet

Sigrid van Iersel is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij helpt bij het verzinnen van meer en betere ideeën en laat in verhalen voelen waarom ze belangrijk zijn.
Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.




Geen opmerkingen: