maandag 5 september 2011

Zeven onmogelijke vragen aan Marian Filarski


Marian Filarski heeft een atelier, waar ze teken- en schilderlessen geeft. Ook heeft ze vijf jaar geleden de Filarski Academie opgericht. De rode draad door alle lessen is de ontwikkeling van de creativiteit en de eigenheid van de cursist.

Zeven onmogelijke vragen (5)
Vraag een creatieve persoon nooit waar zijn ideeën precies vandaan komen, want daar is 'onmogelijk antwoord op te geven'. Toch ga ik die uitdaging aan. In deze serie beantwoorden kunstenaars, ontwerpers, ideeënmakers en andere 'creatieven' zeven vragen over hun creativiteit en inspiratiebronnen. In deze vijfde aflevering is het woord aan Marian Filarski.
Wat betekent creativiteit voor jou?
"Creativiteit is voor mij een levenswijze geworden. Door langere tijd met kunst bezig te zijn word je een ander mens. Je stelt je open voor andere manieren van benadering, je speelt en je vraagt je af: kan het ook anders? Ook word je flexibeler: je stelt je niet zo star meer op, je kunt beter overweg met problemen, niet alleen in de kunst maar ook in je eigen leven.

Als je in je leven niet creatief bent, blijf je hangen in je oude patronen. Er is dan geen vooruitgang meer, maar stilstand. Het is mijn missie geworden om de creativiteit te ontwikkelen van ieder die zich hier aanmeldt."
Hoe doe je inspiratie op?
"Jaren geleden kreeg ik inspiratie uit mijn directe omgeving van de familie. Ik deed veel met alles wat mijn hart raakte, zoals het opgroeien van mijn kinderen, het kwebbelen van mijn dochter, de dood van familieleden, verdriet en plezier. Ik abstraheerde en verbeeldde deze emoties in beelden van papier.

Tegenwoordig daag ik mezelf uit met opdrachten en thema’s waar ik absoluut niet goed in ben, zoals in mijn serie portretten. Het geweldige daarvan was, dat ik opeens toch - door een andere benadering van de inspiratiebron te kiezen - kwam bij het maken van mijn zeer eigen portretten, expressief en kleurrijk.

Ik lees heel veel boeken, niet alleen om mezelf te inspireren, maar ook mijn studenten. Je moet jezelf constant voeden, ook om anderen weer te kunnen inspireren en motiveren. Inspiratie ligt gewoon voor het grijpen: bij je thuis, op straat, in tijdschriften, in boeken, in musea. Alleen moet je wel een manier vinden om die inspiratie te zien en om te zetten in eigen beelden. En dat moet je leren, door er heel veel mee bezig te zijn."

Heb je routines of rituelen om ideeën op te doen of om je werk uit te voeren?
"Uiteindelijk vind ik het procesmatig werken het meest boeiende van het beeldend proces. Het mooiste is om werken te laten ontstaan. Dat betekent dat ik ontzettend veel 'rommel'. Ik begin ergens, soms door mezelf een opdracht te geven. Uit die tekeningen ontstaat iets. Daar voeg ik weer een element aan toe, bijvoorbeeld spontaan tekenen waarbij het niet meer hoeft te lijken.

Als ik zover ben, kijk in rond in mijn atelier. Mijn oog valt op iets, een materiaal of een techniek. Ik combineer dan de tekening die ik al had met het nieuwe. Daarna ontstaat er heel veel rommel, die ik nauwelijks aan iemand durf te laten zien. Maar de beloning komt! Opeens ontstaat een nieuw beeld. Dat nieuwe beeld levert me weer nieuwe informatie op om verder te werken. Zodra ik de kriebels in mijn buik voel, weet ik dat ik hiermee door moet gaan. Dan maak ik een grotere serie."

Wat is je meest favoriete werk dat je ooit gemaakt hebt?
"Mijn meest favoriete werk tot op dit ogenblik is een portret, gemaakt op de manier zoals ik boven heb beschreven. Een vrij klein portret van 20x30 (verschijnt 22 september ook in een boek). Het is favoriet omdat ik deze techniek zelf heb uitgevonden, door alleen maar te rommelen en te combineren. En dat geeft mij ongelooflijk veel voldoening. Dat is enorm waardevol."
Wat wil je met je creatieve werk tot uitdrukking brengen?
"Mijn zoektocht is altijd geweest: vrijheid veroveren, mijn eigen vrijheid. Want ieders vrijheid ziet er weer anders uit. Dat wil ik uitdragen en overbrengen aan mijn cursisten. Iedereen mag zichzelf zijn, zeker in de kunst. Ik wil niet voldoen aan de 'plaatjescultuur' en de 'meester-zegt-hoe-het-moet-cultuur'."
Welke creatieve droom wil je nog eens tot uitvoering brengen?
"Ik wil mijn lessen bundelen en ik zou er graag een boek over uitgeven. Ik heb tot op heden geen boeken gevonden met lesvormen zoals ik ze geef. Vaak gaan ze over technieken, maar boeken over procesmatig werken, over hoe je werken laat ontstaan, daar heb ik nog niets over kunnen vinden.

Bovendien wil ik mijn Filarski Academie (een 3-jarige opleiding) laten groeien. Ik wil mensen tot hun kern laten komen, hun eigenheid, hun authenticiteit en hun creativiteit weer laten vinden en verder ontwikkelen. Dat zijn woorden die ontzettend belangrijk voor me zijn."

Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt over creativiteit?
"Lang geleden heb ik een citaat gevonden van Roger Bissière: Alles is geoorloofd, alles is mogelijk, mits er achter het beeld/schilderij een mens zichtbaar wordt, zoals hij is, naakt, als het leven."




Meer informatie:
Voor schilderlessen, tekenlessen en workshops: www.atelierfilarski.nl
Filarski Academie: www.filarskiacademie.nl
Marians eigen werk: www.marianfilarski.nl
Algemeen: www.schilderen-tekenen.com
LinkedIn: MarianFilarski
Twitter: @MarianFilarski
E-mail: atelierfilarski@hotmail.com
Telefoon: 073-5493745

Eerdere afleveringen in deze serie:


Share/Save/Bookmark

1 opmerking:

Ellen zei

Mooi om te lezen, dit interview. Vooral de manier waarop Marian aangeeft te 'rommelen'. Deze werkwijze vind ik herkenbaar, heb bij het maken van gedichten een pad dat ongeveer parallel loopt.
Daarbij past de werkwijze: ik ben niet chaotisch, ik ben creatief :-)