maandag 18 juli 2011

Zeven onmogelijke vragen aan Jan Willem van Swigchem

Jan Wilem van Swigchem beantwoordt zeven onmogelijke vragen over zijn kunstwerken en creativiteit. "Mijn inspiratie haal ik uit de onovertroffen natuur in nauwe samenwerking met mijn verbeeldingskracht."

Zeven onmogelijke vragen
(1)
Vraag een creatieve persoon nooit waar zijn ideeën precies vandaan komen, want daar is 'onmogelijk antwoord op te geven'. Toch ga ik die uitdaging aan. In deze serie beantwoorden kunstenaars, ontwerpers, ideeënmakers en andere 'creatieven' zeven vragen over hun creativiteit en inspiratiebronnen. In deze eerste aflevering is het woord aan kunstenaar Jan Willem van Swigchem.
Jan Willem van Swigchem maakt diverse soorten kunstwerken. De rode draad in zijn autonome kunst is de creatie van papierreliëfs. In vroeger jaren maakte hij ook glasobjecten en mixed-mediaschilderijen. Ook houdt hij zich bezig met grafisch ontwerp en illustraties met een eigen touch and feel en het ontwerpen van stoffen. Daarnaast speelt hij als muzikant djembé (Afrikaanse trommel), waarin hij ook les geeft.

Wat betekent creativiteit voor jou?

"Ik kan mij niet voorstellen dat ik geen creativiteit zou hebben. Het kijken en zien, het luisteren en horen, het proeven en de smaak. Creativiteit is als mijn adem: het bepaalt alles in mijn leven."

Hoe doe je inspiratie op?

"Mijn inspiratie haal ik uit de onovertroffen natuur in nauwe samenwerking met mijn verbeeldingskracht. Waar ik ook ben, actief of niet, ik ben altijd bezig met de verschijningsvorm, de kleur en de gelaagdheid der dingen en mijn perspectief ten opzichte van het onderwerp."

Hoe kom jij het gemakkelijkst op ideeën?

"Een rondje in onze tuin of een wandeling door de duinen en langs het strand doen wonderen. Verder roept de aard van de papierreliëfs een bepaalde werkwijze op. Deze reliëfs zijn namelijk complex en behoeven grote concentratie. Vanwege de stilte vind ik het heerlijk om in de kleine uurtjes te werken.

Mijn papierreliëfs kun je zien als ritmische composities. Dat komt overeen met een ander aspect van mijn creatieve werk, namelijk het maken van arrangementen met verschillende ritmes met de djembé."

Wat is je meest favoriete kunstwerk dat je ooit gemaakt hebt?

"Ik heb drie favorieten, namelijk een zeer complex gesneden sjabloon met cirkels, een complex papierreliëf dat uit ruim 6000 sneden bestaat en een glasobject van losstaande glasplaatjes. Het bevat twee glasplaatjes die elk het gewicht van meer dan zeven kilo overig glas constant tegenhouden!"

Welke creatieve droom wil je nog eens tot uitvoering brengen?

"Een monumentale sculptuur van bijvoorbeeld staal, die geschikt is voor een park of landschap. Een winkel in binnen- of buitenland die mijn exclusieve stoffen verkoopt en/of een couturier die mijn stoffen gebruikt voor zijn/haar exclusieve creaties. En een kinderboek schrijven."

Wil je iets met je kunst tot uitdrukking brengen?

"Het gaat mij om de bewustwording van de manier waarop wij mensen kijken. Zie je de schelp al lopend op het strand als een klein prachtig schilderijtje of beeld je je in piepklein te zijn. Ga je op de schelp staan, terwijl je je voorstelt in een landschap te lopen? Of kijk je als het ware door een microscoop naar de schelp en scan je zo met je ogen de constructie van het oppervlak af?"

Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt over creativiteit?

"Een galerie-eigenaar zei mij ooit: leg nooit je kunst uit aan derden, al wil men dit nog zo graag. Het valt eenvoudigweg niet uit te leggen. Het is als de tovenaar met z'n hoge hoed: hij schudt een paar keer met zijn hoed en... voilà!"


Meer informatie over het werk van Jan Willem van Swigchem
De kunstwerken van Jan Willem van Swigchem zijn hier te zien:

    Mail naar vsd@telfort.nl voor meer informatie. Ook is er de mogelijkheid het atelier te bezoeken van Jan Willem van Swigchem. Mail voor een afspraak met vsd@telfort.nl of bel 06-15048856.

    Volgende week: Zeven onmogelijke vragen aan Alieke van der Wijk.


    Share/Save/Bookmark

    Geen opmerkingen: