zondag 17 juli 2011

POP je creativiteit op (5): kies een aandachtspunt

Volgens jouw Persoonlijk OntwikkelingsPlan - beter bekend als POP - ga jij dit jaar werken aan je creatieve vaardigheden. Deze week de derde aflevering van de blogserie: POP je creativiteit op in vijf weken. Deze week het slot.

Week 5: kies een aandachtspunt

Wat gebeurt er als je op één bepaald onderwerp focust? Dan krijg je daar meer van te zien. Dat is namelijk de werking van ons brein. Als je net zwanger bent, zie je op straat ineens veel jonge moeders lopen. Als je net een auto van een bepaald merk gekocht hebt, valt ineens op dat er nog heel veel meer auto's van dat merk in jouw buurt rondrijden.

Focus kan daarom een goed startpunt zijn voor nieuwe ideeën. Geef jezelf een denkopdracht, die je een week lang in je hoofd houdt. Daarbij luister je gericht naar de antwoorden en bekijk je later wat die antwoorden jou opleveren. Dat doe je niet alleen op je werk, maar ook in de trein, in de wachtkamer van het ziekenhuis en op een verjaardagsfeestje.

Wat zijn voorbeelden van zulke ‘focusvragen’? Denk eens aan het volgende:

  • Wat hoor ik bij de klant dat kan wijzen op een nieuwe behoefte, waarin wij kunnen voorzien?
  • Als ik zelf gebruiker ben van dit product, wat zou ik er dan van vinden?
  • Welk gebruikersprobleem zien wij over het hoofd?
  • Stel dat design het allerbelangrijkste is van ons product. Hoe ziet het er dan uit?
Op welk spoor brengen deze focusvragen je? Hoe kun je ze vertalen naar jouw dagelijkse praktijk? Welke kansen zitten erin?

Als je deze focusvragen toepast, leer je op een andere manier naar je omgeving te kijken. De inzichten die je op deze manier verwerft, kun je vervolgens vertalen naar je werk.
Bedenk dat grote ideedoorbraken bijna altijd tot stand komen na een periode van intensieve focus op een bepaald vraagstuk. De 'focusvraag' is dus een belangrijke creatieve techniek in je gereedschapskist!

Meer weten? Lees hier verder:

Hiermee ben je aan het einde gekomen van de blogserie 'POP je creativiteit op in vijf weken'. In vijf afleveringen heb je kennisgemaakt met enkele creatieve denktechnieken en met het verbeteren van je creatieve omgeving. Daarmee heb je je eerste stappen gezet op weg naar een creatievere manier van denken en doen.
Wat waren je ervaringen met deze blogserie? Wat werkte voor jou en wat niet? Geef hieronder je reactie. Dank alvast!

POP je creativiteit op
Deze blogles is het vijfde en laatste deel van de blogcursus voor mensen die in hun Persoonlijk OntwikkelingsPlan - beter bekend als POP - afgesproken hebben om te werken aan hun creatieve vaardigheden.
De eerdere afleveringen kun je hier teruglezen:
Deel 1: Doe iets wat je nog nooit eerder gedaan hebt
Deel 2: Maak je hersenen soepeler
Deel 3: Pas je werkplek aan
Deel 4: Zoek een probleem



Mis mijn volgende artikel over ideeën niet

Sigrid van Iersel is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij helpt bij het verzinnen van meer en betere ideeën en laat in verhalen voelen waarom ze belangrijk zijn. Meer weten? Kijk op www.verhaallijnen.nl

Leer lenig denken

Ideeën nodig om je creatieve denkvermogen op te rekken? In het boek Lenig denken, technieken voor creatieve denkkracht lees je een groot aantal ideeën en oefeningen, die je op je werk en in je privéleven van pas komen. Bestel het boek nu bij Managementboek

2 opmerkingen:

Kleurrijk zei

Via het weblog http://mysticaminerva.web-log.nl/mystica_minerva_weblog/2011/07/lenig-denken.html
ontdek ik ineens een You tube filmpje over Lenig denken. Wat leuk, zie ik je ineens "in levende lijve". Ik heb het gauw overgenomen op mijn weblog.

Groeten van Geri

Sigrid van Iersel zei

Dank Geri, deze link kende ik nog niet!