woensdag 17 augustus 2011

Zeven onmogelijke vragen aan Frank de Wit

Frank de Wit werkt als interactieontwerper bij ANWB. Hij houdt zich bezig met het ontwerpen van functionaliteiten, schermen en flows voor anwb.nl. "Mijn extreem opgeruimde bureau is voor mij de beste manier om een zo’n logisch, gebruiksvriendelijk en functioneel mogelijk ontwerp te maken."
Zeven onmogelijke vragen (4)
Vraag een creatieve persoon nooit waar zijn ideeën precies vandaan komen, want daar is 'onmogelijk antwoord op te geven'. Toch ga ik die uitdaging aan. In deze serie beantwoorden kunstenaars, ontwerpers, ideeënmakers en andere 'creatieven' zeven vragen over hun creativiteit en inspiratiebronnen. In deze vierde aflevering is het woord aan Frank de Wit.
Wat betekent creativiteit voor jou?
"Creativiteit betekent voor mij dat je buiten de begane paden durft te denken, voornamelijk mogelijkheden ziet en jezelf en je omgeving geen beperkingen oplegt."

Hoe doe je inspiratie op?
"Inspiratie kun je overal van krijgen. Daar is geen proces of methode voor. Je moet er voornamelijk voor openstaan."

Heb je routines of rituelen om ideeën op te doen of om je werken uit te voeren?
"Ik heb niet echt routines of rituelen. Net als inspiratie kun je ideeën overal opdoen. Ik heb wel een redelijk vast werkproces. Ik neem de opdracht door, probeer de opdracht te doorgronden en bekijk vergelijkbare opdrachten. Dan maak ik een eerste schets op papier, bespreekt ‘m met collega’s en de klant (tot nu toe kan dit overigens allemaal binnen één gesprek vallen) en werk het ontwerp vervolgens verder uit. Dat doe ik digitaal. Dat ontwerp toets en presenteer ik aan collega’s en de klant. Daar komt wellicht nog een verdere uitwerking van. Ik werk dus het liefst iteratief en spar graag met anderen.
Mijn extreem opgeruimde bureau zou je ook kunnen zien als routine of ritueel. Er ligt niets wat me afleid of om mijn aandacht vraagt. Dat is voor mij de beste manier om een zo’n logisch, gebruiksvriendelijk en functioneel mogelijk ontwerp te maken."

Wat is je meest favoriete werk dat je ooit gemaakt hebt? "Alle projecten en opdrachten kennen plus- en minpunten, dus ik heb geen favoriet. Mijn beste werk is altijd mijn volgende project."

Wil je iets met je creatieve werk tot uitdrukking brengen? Zo ja, wat dan?
"Als er al iets is wat ik tot uitdrukking wil brengen is dat software toegankelijk en ondersteunend moet zijn. Het moet de gebruiker helpen zijn taken te volbrengen volgens zijn eigen wensen en eisen. Het moet niet tegenwerken omdat ‘het systeem’ (of dat nou een computersysteem of een intern proces is bij een instelling) nou eenmaal bepaalde eisen stelt."

Welke creatieve droom wil je nog eens tot uitvoering brengen?
"Een ontwerp dat voor iedereen zó logisch en vanzelfsprekend is, dat het nèt lijkt alsof het niet ontworpen is. Omdat het niets anders kàn zijn dan wat het is."

Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt over creativiteit?
"Tekenen, daar moet je wat mee doen.’ Het simpele feit dat je ergens redelijk goed in bent, in mijn geval tekenen, en de stimulans door je omgeving (ouders, familie, middelbare school) om daar wat mee te doen hebben mij de juiste beslissingen laten nemen over het volgen van mijn interesses en de keuze van mijn vakkenpakket en studie."


Meer informatie
Meer weten over de functie van interactieontwerper? Dit artikel van Heeftstijl geeft een goed beeld wat een interactieontwerper zoal doet.
E-mail: frank@infraweb.nl
Twitter: @2bfrank
Eerdere afleveringen in deze serie:


Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: