donderdag 9 december 2010

Vertel ons voorbeelden van lenig denken

Ken jij een mooi voorbeeld van lenig denken? Laat het ons weten en maak kans op een gratis exemplaar van ons boek Lenig Denken!

Om nieuwe oplossingen te bedenken en nieuwe kansen te zien, is het nodig om op een andere manier naar een probleem te kijken.
Dat kan door een reeks gekke oplossingen te verzinnen, uiteenlopende onderdelen met elkaar te combineren of door de ogen van een ander naar je vraagstuk te kijken. Binnenstebuiten, ondersteboven of op zijn kop. Dat is lenig denken!

In ons boek Lenig Denken geven we daarvan diverse voorbeelden. Ook onderaan dit artikel staan enkele voorbeelden, die eerder op dit blog Ideeënmaker gepubliceerd zijn. Heel graag horen wij jouw eigen voorbeelden, want er zijn natuurlijk nog veel meer lenige gedachten. Daarom verloten we een gratis boek van Lenig Denken onder de mensen, die hieraan een bijdrage leveren.

Wil jij in aanmerking komen voor het gratis boek van Lenig Denken? Om deel te nemen aan de verloting doe je het volgende:
  • Schrijf een reactie onderaan dit artikel, waarin je een voorbeeld geeft van lenig denken. Zoek dus zelf naar andere voorbeelden, hoe leniger hoe beter. Dat mogen voorbeelden uit je eigen leven zijn of voorbeelden die je gezien, gehoord of gelezen hebt. Als je een bron kunt vermelden of een weblink hebt, is dat zeer welkom.
  • Meld op Twitter dat je een reactie op dit artikel hebt geplaatst en zet daarbij een linkje naar dit artikel en het woord #lenigdenken.
Zo ontstaat een prachtige verzameling voorbeelden van lenig denken, waarmee we elkaar kunnen inspireren. Als je hieraan meedoet, verloten wij als schrijversteam onder de inzenders een exemplaar van ons boek, die wij voorzien van een persoonlijke noot. De uiterste reactiedatum is donderdag 23 december 2010. We zijn heel benieuwd naar jullie reacties!

Marenthe, Sigrid en Rineke

Update van 25 december 2010: Lees hier verder voor de uitslag van deze verloting!

Voorbeelden van lenig denken:

Lenig denken
Lenig denken, technieken voor creatieve denkkracht
Uitgave: Van Duuren Management, Culemborg
Auteurs: Rineke Rust, Marenthe de Bruijne en Sigrid van Iersel
ISBN: 978-90-89650-62-7, 19,90 euro
Het boek is te koop in de boekwinkel of onder andere via Managementboek.nl.
Meer informatie over het boek Lenig Denken vind je op www.lenigdenken.com


Share/Save/Bookmark

19 opmerkingen:

Meibloempje zei

Ik kom graag in aanmerking voor dat boek!!


Een tip die ik laatst las en die lenig denken stimuleert is de volgende: maak voor elk probleem dat een oplossing nodig heeft een lijst van honderd mogelijke oplossingen (in een zitting!). Hoe raar ze ook lijken.

De eerste 30 zullen je standaardreacties zijn. In de volgende 40 ontstaan er patronen en terugkerende thema's. Bij de laatste 30 ideeën zitten de juweeltjes.

http://litemind.com/tackle-any-issue-with-a-list-of-100/

Marcelle Sla zei

Gelezen in een column van Paulo Coelho: Een jongetje staat 's nachts huilend naast het bed van zijn moeder. Hij kan niet slapen. Want hij ziet een vreemde man in het donker en dat is eng. Moeder zegt: 'Zeg maar tegen die man dat hij voor jou helemaal niet bang hoeft te zijn.' Het jongetje gaat terug naar bed en slaapt als een roos.

Unknown zei

Zoals ik al een een DM aan Sirgid schreef, was ik erg on der de indruk van de man, die tijdens de overstroming in Pakistan op creatieve wijze zijn leven wist te redden.
Hij vervaardigde namelijk een zwemvest van plastic frisdrankvesten. Nood is een inspirator als het op creativiteit aankomt.

Joris van Ooijen
RuimDenken.nl

Dit is MarsMania zei

Vaak loop je er gehaast aan voorbij: de kleine stickertjes op verkeersborden, lantaarnpalen en ander straatmeubilair. Geef jezelf eens de tijd om ze te bekijken en te fotograferen. En je af te vragen wie er achter zo'n sticker zit en wat vooraf ging aan het moment dat de sticker een sticker werd. Je zult zien: het begint te stromen in je hoofd!

Een voorbeeld vind je op mijn weblog: http://ditismarsmania.blogspot.com/2010/11/actie.html

Dit is MarsMania zei

Vergeet ik gewoon te denken aan de Lenig Denken-oefening waarmee ik zelf momenteel bezig ben: zet je belemmeringen om in kracht.

Zie http://ditismarsmania.blogspot.com/2010/12/trots.html

Unknown zei

Een gratis boek, leuk. Op WerkZaakBlog probeer ik de onzichtbare arbeidsmarkt te ontcijferen. Mijn laatste vraag was: welke beroepen scoren 't beste tijdens een crisis? Je kunt wel blijven denken in problemen, maar voor sommige mensen met een speciaal beroep is de crisis een kans, denk aan de incassomedewerker, de schuldhuplverlener, de fietsenmaker en de onderhoudsmonteur. Effectenmakelaren hebben het nu waarschijnlijk iets moeilijker.

Irma zei

Lenig denken? Bij mij helpt de volgende gedachte c.q. reactie, die ik ooit van iemand hoorde:

"Sommige problemen kun je oplossen door er geen probleem van te maken."

Dan ga ik anders naar het probleem kijken en wordt het vaak vanzelf opgelost. Te simpel gedacht? Probeer het eens uit!

Theo Meereboer zei

Leuk om via twitter op dit weblog te komen en daarna bij betreffende blogpost. Lenig denken vind ik een treffende term, omdat het ook denk-gymnastiek en behendigheid impliceert...
Het is voor mij vaak een hink-stap-sprong, waarbij ongelijksoortige bewegingen en beweegredenen elkaar opvolgen; dan wordt een denkproject een denkproces.
Als dat niet werkt, leidt een omkering of al dan niet moedwillige verhaspeling soms tot nieuwe inzichten; zoals bij 'drukwerk' vs. 'werkdruk', of 'hoe zorgen we ervoor dat we aan 1200 mensen antwoord kunnen geven' ipv. 'hoe zorgen we ervoor dat 1200 mensen responderen op onze vragen'. De nieuwe vraagstelling of combinatie leidt dan tot een alternatief denkproces en dito oplossingen. Ik schreef daar een tijdje geleden over op m'n weblog: http://commidea.nl/blog/?p=294#more-294

Cees Franke zei

Er niet over nadenken.

Alle informatie die je maar rondom het onderwerp kunt verzamelen tot je nemen. En er vooral niet over nadenken maar iets anders gaan doen. Bijvoorbeeld uren lanterfanten op de bank, wandelen en opeens schiet er een oplossing in je hoofd rechtstreeks vanuit je onderbewuste. Zonder enige inspanning anders dan verzamelen vooraf.

Peter Voets zei

Van iets (vaak) nutteloos iets nuttigs maken misschien....

Van een 404 pagina een pagina maken waarmee een goed doel wordt gesponsord!

www.404sponsoring.info

josine zei

Ik zou graag het boek willen hebben, ben altijd geinteresseerd geweest in hoe dingen op te lossen, hoe dingen sneller te kunnen, makkelijker en bovenal prettiger. Lenig denken, een voorbeeld is de woordenboek methode: je hebt een probleem / moet iets creatiefs bedenken: sla het woordenboek open en wijs met je ogen dicht een willekeurig woord aan. Daarmee ga je verder associeren. Gewoon de materie met rust laten helpt ook veel. Of iemand anders er iets over vragen, kun je ook leuke invalshoeken krijgen!

Anoniem zei

Leuke actie. Ik heb het boek nog niet en weet dus niet of mijn tip erin staat. Maar ik heb ooit de tip gelezen om in de toekomst te stappen: je probleem is opgelost. Probeer je die situatie levendig voor te stellen. En vertel nu, terwijl je langzaam terug gaat in de tijd, welke stappen je allemaal ondernomen hebt om het probleem op te lossen. Je gaat dus stap voor stap terug in de tijd totdat je weer aanbeland bent bij de dag dat je het probleem had.
Deze tip is misschien afgeleid van de planningtip van Stephen Covey waarbij je, met het eindpunt in gedachte, ook stapsgewijs moet terugplannen naar het huidige moment.
Waarom deze tip werkt, is heel eenvoudig: als we iets gedaan hebben,kunnen we heel goed navertellen hoe we dat gedaan hebben. Ook als we ons inbeelden dat we iets gedaan hebben/bereikt hebben, kunnen we vertellen hoe we het gedaan hebben.

Minke zei

Wat leuk!
Hier mijn idee: beperk je in de breedte, zodat je ruimte creëert om de diepte in te gaan!

Een oefening om met teams wat leniger en verfrissend te laten denken: ‘pressure cooker presentatie maken’.

We gaan aan de gang vanuit een beperkt gegeven. Bijvoorbeeld een titel (‘stilteschreeuw’), gegeven materialen (een grote berg kleren en één stoel), een onderwerp of thema (‘kikkers in de woestijn’, ‘buitenlanders in het verkeer’) of een spelopdracht (‘vorm een familiespel – bijv. ganzenbord, jue de boulle – om tot theaterstuk) kunnen interessante experimenten opleveren. Soms is er een onderwerp vanuit de groep zelf – maar dàt is vaak lastiger te kaderen. Inhoud neemt snel veel tijd en voor vorm en proces blijft minder tijd over.

Om snel vanuit niets tot iets te komen, werken we vanuit een heldere structuur, zo verzanden we niet in eindeloos brainstormen-in-de-ruimte of experimenteren-in-de-breedte zonder to the point te komen. Door een strakke tijdslimiet aan de verschillende fases van het proces te verbinden, moeten de knopen op tijd doorgehakt worden (per groep iemand verantwoordelijk voor maken!), waardoor er weer een laagje dieper gegaan kan worden. En op eenmaal genomen beslissingen mag niet worden teruggekomen!
Bijv. (afhankelijk van de hoeveelheid tijd ter beschikking): alle fases 20 min: 1. Uitleg 2. brainstormen, 3. ideeën uitproberen, 4. inventariseren gevonden materiaal of 3 de beste kiezen, 5. taken verdelen, 6. repeteren/stuk maken, 7. pauze (langer!), 8. bespreken, 9. eindregie door één iemand, 10. titel verzinnen, 11. presenteren, 12. bespreken/feedback.

Het is leuk om feedback te krijgen van het publiek of met verschillende groepen het proces te bespreken.

Minke Voorhorst
Act, Acting Coaching & Training

Minke zei

Ik heb geen Blogger-profiel, maar je kunt me vinden op mijn eigen website www.actingcoachingtraining.nl en op twitter @MinkeVoorhorst

Jonaske zei

Een voorbeeld voor, of wellcht meer een warming up, lenig denken is het toepassen van de 'sexy stem' techniek op je probleem. Verkondig je probleem hardop, al dan niet in gezelschap, met de meest sexy stem die je bezit en je zult zien dat er iets verandert in de manier waarop je je probleem eerst zag. Dit is een NLP techniek om eigen problemen om te buigen en nare gedachten te stoppen. De techniek werkt echter breder en een grote grijns maakt de weg naar creativiteit vrij.

Ik wens jullie een mooie avond,
Jonaske de Ruiter

http://freekfrits.wordpress.com wordt binnenkort gekoppeld aan www.jonaske.nl

Frans Wassenaar zei

Er was eens een jonge koning. Op een dag kreeg hij een kwestie voorgelegd over het het betwiste eigendom van een vallei. De betrokken clans waren tamelijk machtig, en het was dan ook zaak om snel in te grijpen voor de zakken uit de hand zouden lopen.
"Is er duidelijkheid over de eigendomsrechten van betrokken partijen" vroeg de koning?
De raadsheer schudde zijn hoofd. "De twee families hebben het land samen gebruikt, al eeuwenlang. De laatste tijd is er echter wrijving ontstaan"
"Ik begrijp het" zei de koning. " Wat ik ook besluit, of de een, of de ander zal niet blij met me zijn, nietwaat?"
"Hoogst waarschijnlijk, hoogheid."
"Goed dan, laten we ze dan allebei ongelukkig maken. Stel een stuk op dat er zo'n beetje officieel uitziet, en waarin staat dat die vallei van hun nu van mij is. We laten hen daar een wwek of zo op broeden, en dan deel ik de vallei precies in tweeeen, en geef ze ieder de helft. Ze zullen dan zo kwaad op mij zjn dat ze vergeten dat ze boos waren op elkaar. Ik wil niet dat hier oorlog over uitbreekt"
"Heel praktisch, Belgarion, lachte de raadsheer.
De koning grinnikte. "Vergeet niet waar ik vandaan kom. Oh, en nog wat: hou een strook vast- een meter of vijfentwintig breed, precies in het midden. Noem het kroonland of zo, en verklaar het tot verboden gebied, om te voorkomen dat ze elkaar de koppen inslaan op de grenslijn."

uit"The Belgariad, part VI (Guardians of the West)

Unknown zei

Wat geweldig, al deze mooie voorbeelden en verhalen. Het is al een prachtige verzameling!

Peter te Riele zei

Zo'n boekenprijs prikkelt:

Als je een boek schrijft, wordt het erg moeilijk om daar financieel iets aan over te houden. Je werkt hard aan een mooi boek maar dan moet je aandacht genereren en vervolgens interesse/behoefte wekken.
Via twitter kost het je bijna niks. Je plaatst een paar keer een linkje, je looft een prijs uit: een boek.
Gevolg:
* Iedereen die niet heeft gewonnen gaat overwegen het boek te kopen.
* Deelnemers gaan nadenken over het onderwerp.
* Deelnemers dragen allerlei nieuwe ideeën aan voor je volgende boek.
* Naamsbekendheid en ze weten je te vinden.
* Positieve associatie.

Kortom: een beperkt budget genereert misschien wel de beste promotie van je boek!

Goed gedaan!

Peter
www.advieshulpactie.nl

Unknown zei

@Peterter, dank voor je bijdrage! Zo zie je maar weer, moeilijk is het niet om lenig te denken. En, zoals dat vaak gaat met ideeën, het ene idee roept het andere idee op!