In Parijs hoorde, zag en las ik mooie manieren om verhalen vorm te geven en door te vertellen. Voilà, hierbij dus mijn verse oogst inspiratie wat je met verhalen kunt doen.
1. Vertel oude verhalen opnieuw
Kerkgangers hadden vroeger aan een kleine hint genoeg om te weten welke heilige op een schilderij afgebeeld werd. De schilderijen vormden bovendien een geheugensteun voor de bijbehorende verhalen uit de Bijbel.Tegenwoordig kennen veel mensen deze verhalen niet meer of slechts half. Laat staan dat zij weten welke heiligen er afgebeeld worden op de schilderijen in kerken en kathedralen. Wat jammer is, want die schilderijen hebben daardoor hun zeggingskracht verloren.
De kerk van Saint Ménard, vlakbij de bekende Parijse straat Rue Mouffetard, verleent een aardige service aan de bezoekers die dit middeleeuwse gebouw komen bewonderen. Bij iedere kapel staan bordjes met de namen van alle heiligen én de bijbehorende verhalen, net zoals je in steeds meer musea ziet. Het maakt de schilderingen voor belangstellenden een stuk toegankelijker.
2. Presenteer je gebouw als een verhaal
Warenhuis Le bon Marché presenteert zijn winkelgebouw als een reisverhaal vol unieke belevenissen. Het warenhuis biedt de ‘reizigers’ namelijk een kaart aan door het gebouw en een reisgids met allerlei services op maat.Op de begane grond betreed je het ‘theater van de schoonheid’, waar alle schoonheidsproducten te vinden zijn. Ook is hier de concièrgerie te vinden -de vaste bewoner van ieder appartementencomplex in Parijs - die bezoekers helpt bij al hun wensen om een winkeldag nog soepeler te laten verlopen.
Tussendoor kun je pauzeren in één van de vier eetgelegenheden: van een gemakkelijke picknick op de begane grond tot exclusieve hapjes op de hoogste verdieping.
3. Geef je product een bijzonder verhaal mee
Chocoladekorreltjes zijn lekker, maar als je ze ‘kaviaar van chocola’ noemt, krijgt het een bijzondere zeggingskracht. Een leuke presentatie van een chocolatier in Parijs, die in zijn etalage caviar de chocolat had uitgestald, in kleine chique zakjes.Door een gewoon product een tot de verbeelding sprekende naam te geven, krijgt het een verhaal en wordt daarmee een belevenis. Zo zag ik ook een rol designtape: tape met een afbeelding van een spoorlijn met spoorwissels en het de naam Path to the future. Dat klinkt als het begin van een heel lang verhaal, vol vertakkingen en zijsporen.
4. Laat je kunstenaar worstelen en tot nieuwe vondsten komen
Een goede expositie over het werk van één kunstenaar (of kunstenaarsgroep) vertelt het verhaal over een kunstenaar die iets wil en op ontdekkingstocht gaat, tegenslagen overwint en uiteindelijk tot briljante kunstwerken komt.De expositie over Claude Monet in het Grand Palais vertelt zo’n verhaal over een kunstenaar die zijn hele leven lang op zoek is naar de perfecte manier om het veranderende licht te vangen en af te beelden op zijn schilderijen – en daar voor een belangrijk deel in slaagt. Fascinerend!
5. Vertel het 'ware verhaal'
De bestseller Da Vinci Code van Dan Brown heeft het Louvre en andere beschreven plekken uit deze roman vele extra bezoekers bezorgd. Een van die locaties is de kerk Saint Sulpice. Een kaarsrechte lijn van koper op de kerkvloer geeft hier de meridiaan aan, die dwars door Parijs loopt. Volgens Browns roman wijst de lijn naar geheime tekens, die de hoofdpersonen dichter bij de ontsluiering van een belangrijk geheim moeten brengen.Een bordje in de kerk maakt korte metten met deze verhalen in een 'recente populaire roman', die verder niet met naam en toenaam genoemd wordt.
De kerk zet daar zijn eigen verhaal tegenover: de lijn is een astronomisch instrument, die de stand van de zon weergeeft. De letters P en S in de smalle ronde ramen aan beide zijden boven de koperen lijn verwijzen niet naar een ‘denkbeeldige Priorij van Sion’, maar naar Petrus en Sulpice, de beschermheiligen van de kerk.
De romanwerkelijkheid en de visie van de kerk komen zo bij elkaar. Voor de bezoeker wordt het er alleen maar intrigerender door.
Kortom, er zijn veel manieren om verhalen zichtbaar te maken en door te geven. Als een warenhuis, een kerk of een productontwikkelaar een aansprekend verhaal weet te vertellen, wat wordt dan jouw verhaal?
Lees ook het volgende artikel
Sigrid van Iersel is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij helpt bij het verzinnen van meer en betere ideeën en laat in verhalen voelen waarom ze belangrijk zijn. Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten