donderdag 14 oktober 2010

Soepen zijn vloeibare vormen van magie

Wat hebben soep koken en ideeën maken met elkaar te maken? Meer dan je denkt! Ik schreef er een aantal stukjes over, die ik gebundeld heb in het Toversoepboek.

Soep is een mengsel van uiteenlopende ingrediënten, die al kokend tot en geheel nieuw, meestal uiterst voedzaam mengsel veranderen. Daarmee staat soep voor mij ook symbool voor losse invallen en ideeën, die langzaam maar zeker vorm krijgen en een eenheid gaan vormen. Tegelijkertijd is soep een goedje dat kan troosten, harten kan verwarmen en het brein laat fonkelen. Kortom, soepen zijn vloeibare vormen van magie.

De afgelopen jaren heb ik me door deze bijzondere eigenschappen van soep laten inspireren. Daaruit groeide een reeks stukken over creativiteit en ideeënvorming, zoals dit stuk over het soep koken van ideeënflarden.

Deze stukken heb ik gebundeld in het Toversoepboek. Ieder stukje gaat vergezeld van een recept voor een spannende soep, zoals Linke Soep en Bloemensoep. Onze kinderen Jasper en Niels hebben er bijpassende tekeningen bij gemaakt. Dat was het allerleukste onderdeel van het maken van dit boekje: zien hoe zij onmiddellijk met woorden als 'wolkensoep' en 'oersoep' uit de voeten konden.

Onlangs heb ik het Toversoepboek vernieuwd en voorzien van een nieuwe omslag. Je kunt het Toversoepboek bestellen als een gedrukt boekje of als download-exemplaar.
Bekijk hier de voorvertoning van het Toversoepboek.

Toversoepboek - Ideeënrecepten en soepideeën
door Sigrid van Iersel met illustraties van Jasper en Niels Boogers

Uitgave: Verhaallijnen 2010
Het boek is direct te bestellen bij uitgeverij Lulu.
Enkele voorproefjes van soep:

Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: