maandag 16 augustus 2010

Hoe je signalen van je onderbewuste oppikt

“Als ik iets schrijf, ben ik er constant bewust mee bezig. Gedachten krioelen structuurloos door elkaar heen in mijn hoofd. Ik houd van die chaos, het is ook niet erg als verschillende projecten door elkaar heenlopen. Soms vallen sommige van die gedachten ineens op hun plaats: inspiratie. Zo vormen zich in mijn hersenen verschillende foetussen voor nieuwe boeken die langzaam groeien.”
- schrijver Hafid Bouazza in Intermediair

Het onderbewuste speelt een belangrijke rol bij het krijgen van inspiratie, zoals Hafid Bouazza prachtig verwoordt in dit citaat. Bij iedereen werkt dat zo, maar niet ieder mens staat er ook daadwerkelijk open voor. Die ontvankelijkheid voor de signalen van je onderbewuste kun je wel op allerlei manieren oefenen. Probeer de volgende manieren eens uit.
  • Gebruik afbeeldingen, bijvoorbeeld uitgescheurde plaatjes of beelden op internet. Leg de plaatjes op een hoop en schuif er mee. De onverwachte beelden en combinaties waar je soms tegenaan loopt, brengen je op nieuwe ideeën.
  • Maak een rustige wandeling in de natuur. Als je gaat lopen speuren naar iets, vind je het niet. Beter kun je wat rondslenteren en je door iets laten verrassen.
  • Doe spelletjes met jezelf om te peilen of je voorgevoel goed is. Als je dat regelmatig doet, zal dat voorgevoel scherper worden. Probeer bijvoorbeeld te raden wie je opbelt. Wacht een seconde voordat je opneemt en vraag jezelf af wie het is. Of probeer je voor te stellen welke kleding een vriend draagt voordat je hem ontmoet. Als je naar de radio luistert, probeer je voor te stellen welk volgend nummer de DJ gaat draaien.
  • Als je iemand voor het eerst ontmoet, sta dan eens bewust stil bij de eerste indruk die hij of zij maakt. Als je hem of haar beter leert kennen, klopt die indruk dan?
  • Neem een ontspannend bad of ga in een hangmat liggen. Vraag je intuïtie om de oplossing voor je probleem te geven. Laat je gedachten dwalen. Welke ideeën borrelen op?
  • Denk aan de uitdaging of het probleem waar je voor staat. Sluit je ogen en stel je voor dat je een dik boek pakt van de bibliotheekplank. Sla het op een willekeurige pagina open. Wat staat daar geschreven? Is dit een antwoord?
  • Let op lichamelijke veranderingen bij jezelf, die je mogelijk vertellen dat er iets aan de hand is. Dit soort signalen zijn bijvoorbeeld samenkrommende tenen, kippenvel, een siddering of klamme handen. Onderzoek waar de stemmingswisseling vandaan komt.
In de periode dat ik aan een opera werk, ben ik er eigenlijk permanent bewust en onbewust mee bezig. Onder de douche, tijdens de afwas, tijdens het autorijden. Niets is voor mij zo voedend als een lange autorit. Soms ook word ik midden in de nacht wakker met een idee en stuur ik direct een sms naar de ontwerper.”
- Operaregisseur Jetske Mijnssen in Intermediair

Verder lezen:




Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: