zondag 29 augustus 2010

Zo krijgt Jasper een idee


Zoon Jasper (12) heeft zeven weken zomervakantie achter de rug. In dit interview vertelt hij hoe hij in zijn vrije tijd op ideeën komt.

Hoe kom jij op ideeën?
Soms heb ik een voorraadje met dingen die ik wil doen, soms niet. Ik denk dat er meestal wel ideeën in mijn hoofd zitten, maar dat ik er niet op kan komen. Daarom ga ik door het huis lopen en kijk wat ik tegen kom. Dat levert bijna altijd een paar dingen op. Meestal kies ik daarna wat ik het leukst vind.

Je bouwt graag. Hoe kom je daarvoor op ideeën?
Soms heb ik al helemaal in mijn hoofd zitten hoe het er uit moet zien en dan ga ik gewoon kijken waar ik het van ga bouwen. Voor mijn idee om een totempaal te maken heb ik eerst een boomstam gezocht en gereedschap, zoals een hamer, beitel en een vijl. Met de beitel en de vijl heb ik stukjes hout rondom de bobbels in de stam weggehaald, waardoor de bobbels groter lijken. In die vormen probeerde ik iets te ontdekken. Ik zag er ongeveer een gezicht in, dus dat lukte redelijk goed. Dat gezicht heb ik verder verduidelijkt door het hout weg te schaven.

Hoe bedenk jij pretparken die je met Roller Coaster bouwt op de computer?
Soms zet ik alle attracties dwars door elkaar, een andere keer leg ik eerst alle paden aan van het hele park en zet er daarna zoveel mogelijk attracties in. Ik kijk ook een beetje rond hoe ze in het echt pretparken bouwen. Bij Disneyland Parijs zag ik hoe het park in verschillende thema’s onderverdeeld was. Ik zag dat ze heel veel planten hadden en dat ze erg op de details letten, zoals bij fonteinen en beelden. Het is gemakkelijker als je met thema’s werkt. Als je decoraties van een bepaald onderwerp neerzet, benadruk je het thema en wordt het sfeervoller.

Ben jij creatief?
Redelijk. Ik weet niet altijd wat ik moet doen. Maar als ik wel iets weet, doe ik het ook en weet ik hoe ik het kan uitvoeren. Zo wist ik bij de totempaal hoe dik de paal moest zijn en welke gereedschappen ik nodig had.

Weet je ook hoe je de totempaal gaat afmaken?
Ik ga de totempaal schilderen om alle figuren op de paal sterker te benadrukken. Daarna ga ik hem lakken, zodat hij binnen en buiten kan staan.

Zijn ideeën belangrijk voor je?
Ja, want anders heb ik niets te doen. Het is leuk om ergens over na te denken en om dan iets met je handen te maken.


Verder lezen:


Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: