woensdag 16 januari 2008

Eierbakles - ideeën maken met kinderen


''Ik ben graag op school, want daar verveel ik me niet", flapt Jasper er vanavond uit. Als ouders van kinderen die thuis méér dan genoeg speelgoed hebben, springen wij onmiddellijk in de actieve luisterhouding. Wàt heeft de school dat we thuis niet hebben?
"Nou, als ik op school klaar ben met mijn werk, kan ik verder met een Sudokuboek, mijn weektaak, of..."
"Huh, wil je thuis dan ook een weektaak?"
Ja, dat wil hij best wel. "En ik ook", haakt Niels aan.

Samen beginnen we te brainstormen wat die weektaak dan zou kunnen inhouden. Een fietsparcours uitstippelen en aanleggen. Een eigen kookboek maken. Aangespoelde spullen op het strand jutten en daar iets nieuws van maken. Je eigen puzzel maken. En een plan bedenken voor ons verwaarloosde balkon-op-het-noorden. Nu we toch bezig zijn met plannen maken, willen de jongens ook kookles, te beginnen met het leren bakken van pannenkoeken en eieren.

Jasper schrijft het allemaal ijverig op. Niels wil spijkers met koppen slaan en ook het liefst nu een weekschema in elkaar zetten om de taken in te plannen. Hun ogen glimmen ondertussen van voorpret. Wachten op een schoolvakantie om deze projecten uit te voeren? Nee, ze willen zo snel mogelijk beginnen. Met eierbakles.

Geen opmerkingen: