donderdag 22 februari 2007

Sigrid 2.0

Als ik een tweede leven zou beginnen in Second Life, hoe zou mijn avatar (mijn zelfgecreëerde persoonlijkheid) er dan uit zien? En wat zou ik dan doen?

Leuk om over te fantaseren, maar ik ben er nog niet uit. Vermoedelijk ga ik in een iets mooiere uitvoering van mezelf. Maar nog steeds als Sigrid, want ik heb geen behoefte om een heel andere persoonlijkheid uit te beelden (of me in te leven in de zieleroerselen van een zeemeermin, stokstaartje of weerwolf). Uit onderzoek blijkt dat ook andere mensen meestal virtueel verder leven als 'zichzelf'. Slechts heel weinig mensen wisselen in Second Life bijvoorbeeld van geslacht, terwijl het op het eerste gezicht toch juist heel spannend moet zijn om de wereld eens van een heel ander perspectief te bekijken.

Een andere mogelijkheid om een tweede leven te beginnen is een fictief weblog. De schrijver Arnold Grünberg deed het met zijn romanheldin Tirza, maar helaas hield zij het bloggen niet lang vol (Ze stopte ermee op de dag dat de roman in de boekhandels verscheen, dus achteraf gezien was het vooral een publiciteitscampagne voor het boek). Ik speel wel eens met de gedachte om zo'n zelfbedacht personage te laten bloggen, maar wederom denk ik dat de confessies van mijn blogpersonage heel dicht bij mijn eigen belevenissen en gedachten liggen. En dan heeft het niet zoveel toegevoegde waarde.

Sigrid 2.0 wacht dus nog op haar conceptie (als het al zover komt). Ideeën zijn trouwens welkom!

Geen opmerkingen: