zaterdag 3 februari 2007

Ideeën delen

Een goed idee voor jezelf houden? Nee, juist niet!
  • Wie een idee weggeeft, geeft een kadootje weg. En net zoals met andere kadootjes krijg je daar goodwill voor terug. De Britse sandwichketen Pret a Manger onthult bijvoorbeeld zijn geheimen van de Maleisische kippensoep en andere recepten op het web. Waarom zou je dan nog wraps en sandwiches bij deze winkel kopen, is je eerste gedachte. Maar de maker die het recept thuis uitprobeert, komt er bij nader inzien achter dat het recept behoorlijk bewerkelijk is. Het delen van keukengeheimen wekt bij klanten in ieder geval veel sympathie. En dat alleen al is winst.
  • Wie mee mag denken, heeft het gevoel dat hij mee kan beslissen. Heel slim dat het ministerie van Financiën burgers oproept om bezuinigingsideeën te leveren op een website, die dienst doet als openbare ideeënbus.
  • Ook leuk is het om je idee bij iemand te droppen die het uit kan voeren. Het kan op de website De Koelkast, in de vorm van een briefje dat op een koelkast gehangen wordt. En nog leuker is het als je dan ook nog van die persoon antwoord krijgt.
  • Het is ronduit onproductief om voortdurend zelf het wiel uit te vinden. Nog onproductiever is het voor organisaties om niet te leren van de eigen fouten. Baanbrekende ideeën en innovaties van de buitenwereld verdienen het dus om te worden opgepakt.

En dan zou er ook nog een website moeten zijn waar je ideeën af kunt schieten. Mijn mikpunt zou allereerst de Season Shot Gun Shell zijn. Een speciale geweerkogel met de kruiden er al in. Nadat de kogel in het dier terechtgekomen is, lost de kogel op en begint het beest alvast van binnen te marineren. Een pervers idee.


Geen opmerkingen: