zondag 30 augustus 2009

Nieuwe oogst snoepwoorden

Soms lees je een prachtig woord, dat aanleiding geeft om er wat langer op te sabbelen.

Woorden kunnen je treffen, omdat ze zo beeldend zijn. Omdat ze precies uitdrukken wat er bedoeld wordt. Of omdat ze zo verrassend zijn, dat ze gemakkelijk in je geheugen blijven hangen. Zulke woorden noem ik snoepwoorden. Vaak geven ze aanleiding tot een nieuwe reeks beelden en associaties.

Zo'n woord is kadodochter. Uit de context van het stukje waarin ik dit woord tegenkwam, begrijp ik dat het gaat om een meisje dat gewoonlijk stiefdochter genoemd zou worden. Kadodochter is een stuk vriendelijker en warmer en verdient het wat mij betreft om op grotere schaal ingevoerd te worden.

Verder lees ik de laatste tijd veel zelfbedachte woorden waarin ondernemers hun diensten optimaal proberen te vangen. Inspiratieadviseur en sociaal architect bijvoorbeeld. Of bedrijfsverloskundige. Achter de laatste term gaat Guido Thys schuil, die organisaties helpt 'waarde ter wereld te brengen': waarde voor hun klanten en waarden voor zichzelf. Origineel bedacht, maar op het randje van potsierlijkheid.

Dan liever de zzp'ers die niet zo tevreden zijn met deze zakelijke afkorting en een alternatieve term bedacht hebben: de HIP oftewel de Happy Independent Professional. Iets te geforceerd positief vrees ik om brede weerklank te vinden. Maar wel mooi gevonden!



Nog meer taalverhalen:

Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: