dinsdag 3 maart 2009

Cadeautjescollecte

Ik wil ook wel eens een keer iets goeds doen voor de maatschappij. De strijd vóór schone lucht en gezonde longen vind ik erg belangrijk. Dus toen ik onlangs opgebeld werd met de vraag of ik mee wilde helpen aan de collecte voor het Astmafonds, zei ik ja. De mevrouw aan de andere kant van de telefoonlijn reageerde wel héél erg verrast. Alsof ze wilde checken of ik het echt meende, vroeg ze waarom ik zo positief reageerde. Nou, daar maakte ik haar en het Astmafonds wel ver-schrik-ke-lijk blij mee. Later hoorde ik dat deze warme betrokken mevrouw helemaal geen medewerker van het Astmafonds was, maar gewoon een ingehuurde medewerkster van een telemarketingbureau.

En nu ga ik dus de collecte in een stukje van mijn wijk organiseren. Vandaag kreeg ik een mevrouw op bezoek - wél een vrijwilligster van het Astmafonds - die mij de gang van zaken eens haarfijn kwam uitleggen. Ik viel van de ene verbazing in de andere. Allereerst dropte de mevrouw een heel pretpakket op onze tafel met notitieblokjes, pennen, ballonnen en papieren vlinders, waarvan je mobiles kunt knutselen. Ik kreeg ook een stempelmachientje waar ik mijn eigen adresgegevens op kan laten zetten, zodat ik straks niet twaalf keer deze gegevens op de identiteitskaart van de collectant hoef te pennen. "Die kun je ook wel voor jezelf gebruiken hoor", zei de mevrouw heel aardig.

Geweldig circus om een paar bergjes munten in te zamelen
Ook de collectanten worden overstelpt met frutsels, kaarten, buttons voor eventueel meelopende kinderen en nog veel meer. Die mag ik straks allemaal uitdelen om ze te bedanken voor hun geweldige inzet. Toen ik dacht dat er wel genoeg promotiemateriaal en cadeautjes op tafel lagen, toverde de mevrouw ook nog een bestellijst tevoorschijn. Daarmee kon ze bij het Astmafonds ook nog posters en spandoeken regelen. Ook waren er kaartjes beschikbaar, die collectanten aan de goede gevers kunnen geven als bedankje. En witte plastic zakjes om alles in te doen, waarin je dan ook nog tips kunt stoppen wanneer de collectanten het beste langs de deuren kunnen gaan (zaterdagmorgen vóór 11.00 uur).

Daarna legde ze de hele procedure uit rond collectebussen, verzegelingen, identificatiepasjes en extra checks. Het begon mij te duizelen. Wat wordt er een geweldig circus op touw gezet om een paar bergjes euromunten in te zamelen. Dat mag inmiddels wel een hele berg zijn ter compensatie van al deze promotie- en inzamelingsactiviteiten.

En nu is het voor mij nog maar afwachten of het Astmafonds wel voldoende collectanten op de been kan brengen in mijn wijkje. Want die is het telemarketingbureau nog aan het zoeken. Maar ik vind het ook prima als jullie allemaal jullie jaarlijkse bijdrage gewoon direct storten op de rekening van het Astmafonds. Heb ik met deze oproep toch alvast iets goeds gedaan voor de zieke medemens.

Geen opmerkingen: