vrijdag 6 maart 2009

De P van Persoonlijkheid

Kiplekker, zo voel ik me in mijn nieuwe ondernemersvel. Maar om te formuleren wat mij precies zo blij maakt, vind ik toch moeilijk. Het is natuurlijk heerlijk om mijn eigen tijd te kunnen indelen, flexibel te zijn en grote vrijheid te genieten. Maar dat kan bij een goede werkgever meestal ook, dus daar zit het niet in.

Vandaag las ik het boekje Calimeromarketing - waar kleine bedrijven groot in kunnen zijn van Karen Romme. Kleine ondernemers hebben geen grote budgetten om mediacampagnes te houden of marktonderzoeken te doen, betoogt de schrijfster. Dat hoeft ook niet, want het belangrijkste marketinginstrument van de kleine onderneming is de ondernemer zelf. Zijn enthousiasme, betrouwbaarheid, vakkennis en directe inzetbaarheid maken hem aantrekkelijk voor opdrachtgevers. De P van Persoonlijkheid dus.

Dankzij Romme weet ik nu een stuk beter waarom het zelfstandig ondernemerschap zo prettig is. Dingen die ik ontzettend leuk vind om te doen, zijn nu ineens óók belangrijk voor mijn eigen onderneming. Kleine ondernemers werven geen klanten, maar werken aan relaties. Allerlei activiteiten waarbij ik iets samen doe met anderen, zijn nu dus pure marketingactiviteiten. Je kunt netwerken op een borrel of seminar, maar ook via vrijwilligerswerk. Dus ik hoef niet te twijfelen of ik wel tijd heb voor de organisatie van het straatfeest.

Ook heel nuttig voor de P van Persoonlijkheid is tijd steken in het verdiepen van mijn vakkennis en persoonlijke vaardigheden. Als kleine ondernemer moet ik het volgens Romme hebben van mijn deskundigheid op mijn vakgebied, dus dit behoort eveneens tot de calimeromarketing. En dat valt me bepaald niet zwaar, want ik heb het allerleukste deel van mijn werk tot mijn corebusiness gemaakt.

Dit stukje op dit weblog schrijf ik nu niet meer alleen voor mijn lol, maar ook om mijn inspiratiebronnen met anderen te delen én te laten zien waar mijn P voor staat. Niet alleen voor Persoonlijkheid, maar ook voor Plezier.

Geen opmerkingen: