woensdag 17 september 2008

Verhalen van foto's
















Met foto's maak je allerlei verhalen los in je hoofd. Dat ontdekte ik bij het maken van een fotoboek over mijn ouders.


Wie langskomt bij mijn tante, ontvangt meteen een uitnodiging om te blijven eten. En zo kwam ons gesprek op maaltijden als familietraditie. Het ritueel van mijn moeder om iedere zaterdagochtend bouillon te trekken voor de zondagse vermicellisoep bleek eveneens zo’n traditie te zijn. Mijn oma deed tientallen jaren lang precies hetzelfde. Op de boerderij van mijn grootouders was altijd wel vlees voor handen om te verwerken. Zo niet in de soep, dan toch in de ragoût, waarvan wekelijks verse kroketten gedraaid werden.

Terugkijken naar hoe je ouders het deden en de generaties voor hen staat volop in de belangstelling. Rituelen en tradities zijn ineens weer belangrijk. Ook zijn er volop boeken als ‘Vertel 'ns mam’ of websites waar je je stamboom bij kunt houden. Het draait allemaal om verhalen, die op deze manier bewaard en doorgegeven kunnen worden aan de volgende generatie.

Zelf maak ik nu een fotoboek over het leven van mijn ouders. Het inscannen van foto’s en oude documenten kost vele regenachtige zondagmiddagen. Tijd die ik er niet ingestopt zou hebben als zij nog zouden leven. Maar ik heb nu eenmaal geen ouders meer, alleen nog hun foto’s en andere herinneringen.

Het mooie is dat die pietepeuterige fotootjes uit het vergeelde album op de computer enorm uitvergroot kunnen worden. Hun beeltenissen komen opnieuw tot leven. Zo laten ze vergeten details zien, die weer een nieuw verhaal vertellen. Mijn vader serieus en betrokken bij zijn naaste omgeving, meestal aan de zijkant poserend. Mijn moeder met een lading vriendinnen, vaak bezig met iets geks, uitdagend. Bijzonder is bovendien dat je haar op die foto’s in de loop der jaren mooier ziet worden.

Op die foto’s zien we ook een andere oude familietraditie. Veel kiekjes uit hun jeugdjaren zijn er niet, maar mijn vaders familie koesterde wél de gewoonte om met het hele gezin voor hun huis te poseren. Een mooi idee om weer tot uitvoering te brengen in ons eigen gezin.

Geen opmerkingen: