"Nieuwe media" worden ze genoemd, maar zo nieuw zijn ze al lang niet meer: digitale media en de vele toepassingsmogelijkheden daarvan. Organisaties die geen intranet hebben met allerlei toeters en bellen op het gebied van "nieuwe media", denken in ieder geval dat ze hopeloos achteraan sloffen. Webpolls, filmpjes en discussiefora lijken een must voor iedere zichzelf respecterende organisatie.
Maar daar blijft het niet bij. Vandaag surfte ik op het intranet van een grote organisatie, waarin medewerkers uitgenodigd werden hun netwerken te delen, hun persoonlijke profiel in te vullen en hun buitenbaanse activiteiten bekend te maken. Een soort Hyves voor collega's. Waar dat allemaal nuttig voor is, staat vandaag beschreven op Frankwatching. In navolging van de CEO konden de medewerkers zelfs een eigen blog opzetten. In het ideale geval zou dat weblog moeten zorgen voor het delen van kennis, maar dat leek nog niet erg doorgedrongen tot de medewerkers.
Gelukkig houden de medewerkers hun deelname aan het interne social network heel eenvoudig, zag ik. Een van de meest populaire rubrieken is het prikbord, een soort Marktplaats.nl voor intern gebruik. Hier bedelen ouders namens hun kinderen om uitbreiding van de smurfencollectie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten