Het valt dus toch te leren, creatief denken. Dat je geen hippe vogel met visionaire gedachten en een voorstuwende ideeënstroom hoeft te zijn beschreef ik al eerder. Maar dat je creatief kunt worden door simpelweg te oefenen, te trainen en te doén, is toch wel weer aardig om te ervaren.
Bij een training van Creasense bedachten we vanmiddag meer dan honderd oplossingen om een in het slop geraakte lollyfabriek er bovenop te helpen door een nieuwe hype te ontketenen. Van lolly's met gekleurde stokjes tot lolly's die je je eigen smaak kunt geven, van zelf te ontwerpen wikkels tot supergezonde liksnoepjes.
De ideeën ontstonden zo razendsnel, dat we ons afvroegen waarom dit soort vondsten niet al veel eerder bedacht zijn. Lolly's die je eerst moet oplikken voordat je de knikker kunt gebruiken die in het hart verwerkt zit (en waarvan je steeds meer kleuren ontdekt als je aan het likken bent!), dat zou meteen de opvolger van de Smurfenrage kunnen worden. En het mooiste idee: de stokjes vormen een soort Knexx-systeem dat in elkaar gezet kan worden. Lollylikkers moeten er dus meerdere van sparen om er iets mee te kunnen bouwen. Als dat de verzamelwoede niet aanwakkert!
Dit alles was simpelweg het resultaat van vrij associëren, doordenken op vondsten van anderen en af en toe aangewakkerd door een invalshoek-van-buiten: denk klein, denk groot, een voorwerp dat nieuwe associaties oplevert.
Op internet - uiteraard - zijn hulpmiddelen om je daarbij terzijde te staan. De Ideeëngenerator en de Denkmachine helpen om systematisch nieuwe invalshoeken te kiezen.
Niemand hoeft nog creatief te zijn. Ideeën verzinnen is gewoon een kwestie van hard werken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten