woensdag 29 augustus 2007

Drink for thought

Zit je dit stukje te lezen en heb je een uur lang geen water gedronken? Doe het dan snel!

Hersenen bestaan voor 80 tot 90 (!) procent uit water (diverse bronnen noemen verschillende cijfers). De hersenen reageren heel direct op vochtverlies in de vorm van een gebrekkig concentratievermogen, vergeetachtigheid en hoofdpijn. Bij slechts 2 procent vochtverlies zou je zelfs al een warrig kortetermijngeheugen kunnen krijgen!

Waarom is dit zo? Water speelt een cruciale rol bij het voorzien van de hersenen van zuurstof. Het vermogen van hemoglobine om zuurstof te ‘dragen’ wordt met 100 tot 1000 keer vergroot. Verder heeft water een positieve invloed op de spijsvertering, waardoor essentiële voedingsstoffen sneller door het lichaam worden vervoerd en op de plek komen waar ze nodig zijn tijdens het leren. Ook lichaamsbeweging bevordert trouwens de zuurstoftoevoer naar de hersenen

Kortom, water zorgt voor een betere concentratie en daarmee voor een beter leervermogen én creativiteit. In dit licht is het uitermate vreemd dat watergebruik op scholen – als de leerplekken bij uitstek - zo weinig aandacht krijgt. Want met minstens anderhalve liter water per dag gaat het concentratievermogen met sprongen vooruit.

Mijn idee is daarom om alle kinderen standaard een flesje water op hun tafeltje te laten zetten. Simpel en makkelijk uitvoerbaar. Helemaal mooi zou een eigen fonteintje in de klas zijn, waarbij kinderen het flesje regelmatig kunnen aanvullen. Een klein fonteintje in de slecht bekend staande schoolwc’s lijkt me minder geschikt. Maar ik vind het ook weer overdreven om de watercooler-industrie binnen te halen voor dit doel: energieonvriendelijk en tamelijk overbodig.

Jammer voor de visolie en de chocolade. Het beste ‘voedsel’ voor de hersenen zou wel eens water kunnen zijn.

Geen opmerkingen: