dinsdag 3 juli 2007

Ontdekkingsreis

De opdracht: Koop een mooi kompas, dat cadeau gegeven kan worden als een herinneringsgeschenk. Een cadeau met praktische waarde als navigatie-instrument, maar vooral ook symbolisch als 'wegwijzer door het leven'.

Nooit eerder heb ik me verdiept in kompassen. Waarom zou ik ook, als stedeling die blind vaart op Google, de NS reisplanner en de dienstregeling van de tram. Maar waar nu te beginnen? Bestaat er een beknopte wegwijzer in de wereld der kompassen? Of ben ik op mijn innerlijke koersaangever aangewezen?

Snel ontdek ik dat er grofweg twee categorieën zijn. De praktische navigatie-apparatuur, van wegwerpdingetjes tot zeer serieuze, kostbare instrumenten. Of het antieke werk, waarbij de verschillen niet minder groot zijn. Van nostalgische kompassen uit de scoutingwereld tot zeer precieze, oude instrumenten, die gekoesterd worden door verzamelaars. Ik dien kennelijk aan te kloppen bij de Scoutingshop en de buitensportwinkels, of juist bij de antiekhandel en veilingen. Meer preciezer: de klokkenhandel, waar ook barometers en andere fijne instrumentjes te koop zijn.

Ik sla de antieke koers in. Maar het aantal handelaars met geschikt aanbod blijkt erg beperkt. Mijn zoektocht op Google leidt steeds weer naar Marktplaats, dat ook een groot aantal exotische kloons gekregen heeft, zoals Marktplaza. Op de foto zien de apparaatjes er wel aardig uit, maar doet dat wijzertje het wel? Ik vind het te tricky. Ik wil liever een deskundige die mij zegt wat wel en niet deugt in deze wereld.

Mijn speurtocht loopt bijna helemaal vast. Zo’n beetje alle hits met antieke kompassen uitgeplozen, maar niets voldoet aan mijn wensen. Zucht. Wel veel authentieke scheepsbellen en scheepsklokken, maar geen bruikbare navigatie-apparatuur. Ik geef het op.

Nee, toch nog een ideetje. Laat ik eens een merknaam intypen van een kompas dat ik op Marktplaats gevonden heb. Een Stanley London bijvoorbeeld. Hebbes! De bruikbare hits stromen ineens mijn scherm op. Prachtige exemplaren zijn het. Helemaal goed!

Tot nu toe heb ik vooral gesurfd in de wereld van antiquairs en handelaars in nostalgisch erfgoed. Maar nu beland ik in de wereld van de watersporters. Zij blijken te handelen in prachtige replica’s van antieke kompassen, in glimmend messing en in hele mooie houten doosjes.

Nu krijg ik de smaak te pakken en zoek door op de maker van dit nagemaakte kleinood, D.W. Brunton. De uitvinder is een mijningenieur uit Colorado, die in 1894 met dit zakkompaseen geniaal patent verwierf. Talrijke ontdekkingsreizigers zouden de 'Brunton' gebruikt hebben, van Australië tot Alaska. Wat romantisch, zo’n ding!

Zo'n speurtocht naar een kompas is zelf al een spannende ontdekkingsreis!

Geen opmerkingen: