vrijdag 30 maart 2007
Sporen achterlaten op internet
De kinderen schreven vanochtend opgetogen hun namen op een groot aantal beslagen autoramen. Ze waren zich niet bewust van het feit dat ze hiermee overduidelijk hun eigen spoor achter laten, net als het onbekende dier op de foto hierboven.
Onschuldig kindervermaak natuurlijk, maar op internet is het al net zo. Velen laten onbekommerd hun persoonlijke gegevens achter, publiceren hun volledige CV en laten anderen meekijken naar intieme foto's. Nog nooit was het zo gemakkelijk om iemands doopceel te lichten en zijn sporen te volgen. Word bijvoorbeeld lid van Schoolbank, LinkedIn of Hyves en lees daar alle bijzonderheden. Met wat slimmigheidjes speur je ook nog zijn salaris op, weet je wat zijn koophuis gekost heeft en kijk je via Google Earth in zijn achtertuin.
Bedrijven en andere instanties zijn ook zeer geïnteresseerd, al was het maar om meer grip te krijgen op grillige consumenten. Wie dit niet wil, moet vooral niet via internet allerlei testjes doen, zoals bij Je echte leeftijd. Om te weten of je echte leeftijd overeenkomt met je kalenderleeftijd, word je gevraagd een groot aantal gegevens in te vullen. Hoe vaak je per dag fruit eet, maar ook de ziektes en aandoeningen waar je mogelijk aan lijdt. Interessante informatie voor verzekeringsmaatschappijen, die op basis hiervan je verzekeringspolis kunnen opschroeven of je als klant kunnen weigeren. Bingo dus voor zorgverzekeraar VGZ, samen met de Nederlandse Hartstichting, Auping en Albron sponsor van Je Echte Leeftijd.
Alertheid is dus geboden als we weer eens een testje invullen op internet. Bijvoorbeeld de nationale carrièrecheck, dat bij een programma van RTL4 hoort. Uitzendbureau Randstad is heel blij met alle openhartigheid.