zaterdag 28 mei 2011

Waarom we creativiteit zo waarderen


Als er één eigenschap is die op dit moment zeer gewaardeerd wordt, dan is het wel creativiteit.

We dienen innovatieve voorstellen te presenteren, originele evenementen te organiseren en onszelf op een authentieke (lees: creatieve) manier te presenteren. Zo niet, dan lopen we het risico voor oubollig en suf te worden versleten. Op de arbeidsmarkt is creativiteit een veelgevraagd artikel. En mocht je dat niet in huis hebben, dan staan er trainingsbureaus klaar om je te helpen je geest open te stellen en je creatieve denkvermogens op te rekken.

Hoe komt het eigenlijk dat creativiteit in zo'n hoog aanzien staat? Ik denk dat dit alles te maken heeft met de grote aandacht voor persoonlijke ontplooiing. De meeste basisbehoeften om onszelf in leven te houden zijn gestild, dus onze persoonlijke ontwikkeling krijgt alle aandacht. Creativiteit is een competentie die veel positiviteit in zich draagt: weinig bedreigend voor anderen, gemakkelijk te ontwikkelen en overal voor toepasbaar.

De laatste jaren weten we bovendien steeds beter hoe creativiteit werkt, mede door de overvloedige wetenschappelijke aandacht voor de werking van de hersenen. Creativiteit en verbeeldingskracht zijn voor iedereen te ontwikkelen, weten we nu. Er is een aantal krachtige ambassadeurs die het belang van creatief denken uitdragen, zoals Sir Ken Robinson in zijn boek Het Element. Dat helpt ook.

De belangrijkste reden is misschien wel de razendsnelle ontwikkeling van computers. We beseffen meer en meer dat computers bijna alles van ons kunnen overnemen. Vaak beter, sneller en nauwkeuriger dan de menselijke geest. Dat is ook bedreigend. Als de computer steeds meer oprukt, wat is onze eigen rol dan nog?

Daarom is het fijn te weten dat de computer ook enkele eigenschappen niet bezit, zoals empathie, verbeeldingskracht en creativiteit. Dat zijn eigenschappen die aan de mensen toebehoren en, voor zover we dat kunnen overzien, dat ook zullen blijven. Wij mensen kunnen inspelen op veranderende behoeften. We kunnen overkoepelend denken, fantaseren en rode draden zien. En we kunnen lenig denken. Juist daarom vinden we creativiteit heel belangrijk.

Verder lezen:


Mis mijn volgende artikel over ideeën niet

Sigrid van Iersel is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij helpt bij het verzinnen van meer en betere ideeën en laat in verhalen voelen waarom ze belangrijk zijn. Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.

Leer lenig denken

Ideeën nodig om je creatieve denkvermogen op te rekken? In het boek Lenig denken, technieken voor creatieve denkkracht lees je een groot aantal ideeën en oefeningen, die je op je werk en in je privéleven van pas komen. Bestel het boek nu bij Managementboek
Share/Save/Bookmark

3 opmerkingen:

Annie zei

"de meeste basisbehoeften zijn gestild"; voor mij is creativiteit één van de basisbehoeften! Ik denk dat creativiteit veel te lang een ondergeschoven kindje is geweest. Geofferd aan "belangrijker" dingen als carrière maken enz. Gelukkig heeft het zich niet laten uitroeien!

Unknown zei

Mee eens, Annie! Met basisbehoeften die gestild zijn bedoel ik dat we niet wakker hoeven te liggen van de honger en dat we een dak boven ons hoofd hebben. Maar afgezien daarvan is creativiteit voor mij ook een basisbehoefte. Ik ben blij dat daar nu veel meer aandacht voor is.

Lea Rosa zei

Ik ben ook blij dat er nu veel meer aandacht voor creativiteit is en dat steeds meer mensen de waarden ervan ontdekken.

Toen ik in 2004 begon als creatief loopbaanbegeleider, kreeg ik bij een training, voor startende ondernemers, het advies het woord creatief niet te gebruiken. Te soft, niks bijzonders etc.. Heb ik nooit naar geluisterd hoor:-) Ook al heet mijn bedrijf VrouwenAmbitie creativiteitsontwikkeling staat centraal:-)

Grt. Lea Rosa