zaterdag 18 maart 2006

Wachtwoordenwoud

Niels staat oog in oog met een plastic dino met een knalrode tong en wordt er ter plekke straal verliefd op. Deze dino uit de speelgoedwinkel moet bijgeschreven worden op de lange verlanglijst voor zijn verjaardag, die nog ruim een half jaar op zich laat wachten. Dat er thuis al een kudde dino's staat die in vorm en formaat weinig afwijken van dit exemplaar, is voor hem geen argument om van deze dino af te zien. Nee, deze is 'anders'.

Thuis ligt in het speelgoedkastje een zestal Disney-bekers in de vergetelheid te raken. Dat denk ík tenminste. Ooit is er ijs uit gelepeld; daarna zijn ze nooit meer voor enige consumptie gebruikt. En elke keer liggen ze hinderlijk in de weg als we nog meer speelgoed in het kastje proberen te proppen. Maar weggooien of -geven is onbespreekbaar voor Jasper, die als een waakhond deze schat in de smiezen houdt. Eén beker is een beker, maar zés bekers zijn een VERZAMELING.

Ik moet bekennen dat ik zelf ook last heb van het aanleggen van verzamelingen, die geen hoger doel hebben dan 'verzameling' te zijn. Deze week is het bijvoorbeeld Boekenweek. Ik heb geen boek nodig, want op mijn nachtkastje ligt een indrukwekkende stapel boeken, die heel graag gelezen willen worden. En dat boekenweekgeschenk van Arthur Japin is op zichzelf ook niet echt begerenswaardig, want de recensie in de Volkskrant was tamelijk vernietigend. Maar ja, er staan al 21 boekenweekgeschenken van voorgaande jaren in mijn boekenkast. Het zou toch zonde zijn om nummer 22 nu te missen...

Waarom doen mensen dat, zulke verzamelingen aanleggen die verder nergens toe dienen? De meeste verzamelingen hebben de neiging hinderlijk in de weg te staan, prijzig in aanschaf te zijn en zelf veel stof te verzamelen. Maar leuk is het op een of andere manier wel.

Gelukkig heb ik er iets op bedacht. Ik ga niet-stoffelijke verzamelingen aanleggen. Ik heb me bedacht dat ik een collectie wachtwoorden kan verzamelen, die onderling met elkaar in verband staan. Op welke manier ze bij elkaar horen, ga ik hier natuurlijk niet vertellen. Maar ik kan wel melden dat mijn wachtwoordenwoud al behoorlijk vol geplant is.

Geen opmerkingen: