dinsdag 17 januari 2006

Balansdag

"Nee voor mij geen taartje, want ik heb vandaag mijn Balansdag.'' Deze slogan moet net zo ingeburgerd raken als de kreet waarmee je op een feestje alcohol weigert: "Ik ben vanavond de BOB." Dat lijkt te lukken, want in mijn omgeving merk ik dat dit nieuwste idee van het Voedingscentrum in de strijd tegen sluipend overgewicht razendsnel aanslaat.

Voortaan hoef je niet meer ongezellig op dieet, maar je hebt 'toevallig' net een Balansdag. Op zo'n dag verkies je een boterham met rosbief of appelstroop in plaats van een broodje worst of een exemplaar met volvette Hollandse kaas. Evengoed kun je jezelf op die andere dagen beter niet afvullen met soesjes en chocola. Als je toegeeft aan ieder knaagje in je maag (vrij naar Winnie de Poe) mag je over een paar jaar alsnog een liposculpture van je bovenbenen laten maken.

Toch zijn we er hiermee niet, blijkt uit de website van het Voedingscentrum. Als je 's avonds een feest of receptie hebt waar calorierijke uitspattingen te verwachten zijn, raadt het centrum aan om overdag al aan het 'balansen' te slaan. "Een slagroompunt in het vooruitzicht? Neem dan een lichte lunch met fruit."

Op die manier blijf je toch voortdurend bezig met calorieën. Met categoriseren van wat goed is voor je lijf en wat slecht. Terwijl juist dat deprimerende tellen zo vervelend is bij eten. Hoe kun je op het goede gewicht blijven zónder de hele dag verplicht met voedingswaren bezig te zijn? Ik kies dan toch liever "Geniet, maar eet met mate" als slogan. Al komt het uiteindelijk op hetzelfde neer, natuurlijk.

De voedingsindustrie is er ondertussen mooi zoet mee. Die presenteren in januari-lijnmaand massaal hun afslankproducten. Leuk, nadat diezelfde industrie je in december lekker gemaakt heeft met allerlei vette hapjes. Ook een soort balansen...

1 opmerking:

Anoniem zei

Vond het best een goed idee, zo'n balansdag. Maar als je je dan de andere dagen compleet gaat volstoppen? Ik had na zeeland trouwens wel een balansweekje nodig..