dinsdag 19 april 2011

De CREA-wetten voor beter leren


Actie is reactie. Mijn vroegere leraar natuurkunde botste tijdens de les ooit in volle vaart tegen een deur om deze wet van Newton te demonstreren. Door het onverwachte karakter van zijn botsing, samen met de knal en de beweging staat zijn les in mijn geheugen gegrift.

We leren niet alleen met ons hoofd, maar ook met onze ogen, oren en ons lichaam. Dertig jaar na deze natuurkundeles waren de trainingen en workshops op de CREA conference van afgelopen week hiervan opnieuw de perfecte illustratie.

Allereerst omdat creativiteitsprofessional Erik op ten Berg een aansprekende ‘expo’ gaf over accelerated learning, waarbij hij deze principes meteen in de praktijk bracht. Erik vertelde dat hij te weinig tijd had gehad om deze sessie voor te bereiden, omdat hij pas kort van te voren had ontdekt dat zijn workshop in het programma was opgenomen. Met deze vertelling bracht hij de principes van Accelerated learning meteen in de praktijk: hij liet ons leren door het zelf te doen. Als deelnemers kregen we de opdracht om eigen voorbeelden te zinnen om leerdoelen over het voetlicht te brengen: uitbeeldend, vertellend, met geluiden of plaatjes.

Zo ging het bij vrijwel alle sessies van CREA: alle werkvormen met bewegen, kijken, uitbeelden, reflecteren en luisteren wisselden elkaar voortdurend af. We deden het ene na het andere spel, werden tot actie uitgedaagd met alweer een nieuwe energizer en tekenden dat het een lieve lust was. Dik drie dagen lang heb ik geïnterviewd, geherformuleerd, gezongen, een papieren toren gebouwd, gevisualiseerd, geplakt, gejoeld, ritmische geluiden gemaakt en nog veel meer. Het aantal ludieke manieren om een groep met een bewegingsspel in kleinere groepjes te verdelen, kan ik inmiddels niet meer tellen.

Het heeft gewerkt, want ik kan me veel elementen van CREA uitstekend voor de geest halen. De gebeurtenissen zijn nog vers, dus dat scheelt. Tegelijkertijd heb ik zo’n overweldigende hoeveelheid nieuwe indrukken opgedaan op de conferentie, dat het toch wonderlijk blijft dat ik me nog zoveel herinner van de grote hoeveelheid kennis, tips en vaardigheden.

Learning is creation, not consumption was een van de andere principes voor Accelerated Learning. CREA bood ons daarbij de volgende ideeën om het geleerde beter te laten beklijven:
  • Eigen plek. Laat de ruimte een vertrouwde plek worden voor jou en de andere deelnemers. Hang de creaties van de oefeningen aan de muren of versier zelf de ruimte. Ons lokaal was na drie dagen een grote galerij van papieren met post-its, vision boards, tekeningen, slingers en ballonnen.
  • Logboek. Draag voortdurend een notitieboek bij je waarin je verslag doet van je eigen leerproces. Gebruik verschillende kleuren stiften of pennen en maak versieringen in je boek. Een aantrekkelijk logboek blader je met plezier terug.
  • Beeldmateriaal. Maak foto’s van flipboards, collages, demonstraties en oefeningen. Verzamel ook ander beeldmateriaal, zoals tekeningen. Voeg deze beelden bij je schriftelijke aantekeningen.
  • Geheugensteun. Maak na afloop een eenvoudige tekening op je vingertoppen, die je herinnert aan de hoofdpunten van de sessie. Of verzin een ezelsbrug en noteer op iedere vingertop een letter als reminder.
  • Uitbeelden. Voer met andere deelnemers in het avondprogramma een theaterstukje op, waarin je de belangrijkste leerpunten nog eens in een humoristische vorm voor het voetlicht brengt.
  • Slogan. Een rijmpje of een samenvattende slogan zorgt ervoor dat de stof beter blijft hangen. Onze slogan: trust the process.
  • Verbindingen. Maak contact met de andere deelnemers via LinkedIn en creëer een eigen groep om ervaringen te blijven uitwisselen en op een laagdrempelige manier vragen te stellen.
  • En nu? Beantwoord na afloop van een training of workshop voor jezelf deze drie vragen: wat gebeurde er? Wat betekende dit? Wat nu? (What? – So What? – Now, what?)

“Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and having fun.”

- Mary Lou Cook




Meer over mijn ervaringen op CREA 2011:

Verder lezen over het gebruik van zintuigen bij het vormgeven en laten beklijven van ideeën:

Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: