woensdag 22 september 2010

Hoe verveling tot een nieuw product leidde

Ze verveelden zich en bedachten een nieuw product. Twee ontwikkelaars spraken deze week op het inspiratiecongres Nieuwe Producten Bedenken '10 vrijwel dezelfde zin uit. Toeval of niet?

"We verveelden ons en bedachten dat we iets met video wilden doen voor merken", zei Jan-Paul de Beer van Brandfighters. Dat leverde een plan op om online videocompetities voor topmerken te organiseren. Jonge filmmakers maken een kant en klare video voor een bepaald merk en strijden daarbij om prijzengeld. Merken krijgen ideeën en videofilms uit een jongere actieve doelgroep, terwijl jonge filmmakers aan de wereld kunnen laten zien wat ze in huis hebben.

"We zaten in de trein en we verveelden ons", vertelde Govert de Vries, directeur en oprichter van In2sports. Hij wilde iets nieuws en actiefs verzinnen voor kinderen en bedacht uiteindelijk de buitenspeelcomputer Swinx (zie foto). Deze spelcomputer heeft sensoren en kan met kinderen communiceren via armbandjes. Zo kan de computer bijvoorbeeld zien welk kind het snelste een rondje loopt of wie met verstoppertje 'buutvrij' is. Je kunt er tikkertje, verstoppertje, ren-je-rot of stoelendans mee spelen, maar de Swinx kan ook verhalen met opdrachten vertellen of een quiz presenteren.

Beiden presenteerden hun product afgelopen dinsdag op het inspiratiecongres in Hilvarenbeek, waar op uitnodiging van Gijs van Wulven 130 productontwikkelaars, innovators, brainstormers en innovatiedocenten bijeen kwamen. Het was zeker niet zo dat na het eerste idee het verdere traject van productontwikkeling van een leien dakje ging. Het liet wel zien dat het eerste idee voor het product niet ontstond vanuit een bepaalde probleemstelling, een opgave om de omzet te verhogen of vanuit de behoefte van de klant. Nee, ze verveelden zich en bedachten wat nieuws.

Misschien ontstaan er vernieuwender ideeën als je op deze manier begint. Het sloot in ieder geval aan op de ervaringen van Wilma Franchimon van VAK Centrum voor de Kunsten in Delft. De kunstzinnige docenten van de VAK zijn wel gewend om nieuwe dingen te bedenken, vertelde ze. "Je verzint jezelf bij ons een ongeluk." Maar de VAK-mensen, die aan de slag gingen met de VOORT-innovatiemethode, ontdekten dat ze die nieuwe dingen altijd verzonnen vanuit een vast stramien. Het waren variaties op het bestaande aanbod en dat noemden ze dan een vernieuwing.

Als je je verveelt, werk je niet vanuit bestaande producten of diensten. Je hebt een klein beginpunt. Misschien heb je een flard van een idee welke richting je uit wilt en dat is het. Dat geeft blijkbaar genoeg ruimte om echt iets nieuws te verzinnen. Govert de Vries haalde een uitspraak van de Duitse schrijver Goethe aan. "We know accurately only when we know little, with knowledge doubt increases." In de vrije vertaling van De Vries: hoe minder je weet, hoe meer je durft en doet.

Verder lezen over het Inspiratiecongres Nieuwe Producten Bedenken:
Verder lezen over manieren om op nieuwe ideeën te komen:

Nieuw boek: Lenig denken
Wil je weten hoe je je creativiteit kunt oprekken en meer ideeën kunt krijgen? In november verschijnt het boek Lenig Denken, dat ik geschreven heb samen met Marenthe de Bruijne en Rineke Rust van Creasense. Dit boek wordt uitgegeven door Van Duuren Management en is voor 19,90 euro te koop in de boekhandel. Lees verder op www.lenigdenken.com.


Share/Save/Bookmark

1 opmerking:

Anoniem zei

De beschrijving "De vrije vertaling van de Vries" had moeten zijn, "De niet kloppende (vrije) vertaling van De Vries"... ;)